RESTRICTION OF THE RIGHT TO INFORMATION AS A MEANS OF ENSURING INFORMATION SECURITY AND THE STATE’S OBLIGATION TO “COMPENSATE” FOR INFORMATION OPPORTUNITIES LOST BY A PERSON
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2025-2(34)-83-90Keywords:
information security, right to information, restriction of the right to information, compensation, administrative courtAbstract
The article deals with the problematic issues of applying restrictions on the right to information as a tool for deterring and counteracting threats to Ukraine’s information security, neutralizing information aggression, creating an effective system of interaction between public authorities, local self-government bodies and society, and also developing international cooperation in the field of information security on the basis of partnership and mutual support; the use of which requires “compensation” for the information opportunities lost by a person, and which has not yet become the subject of Based on the analysis of recent studies and publications, the author has established the absence of a single mechanism for compensatory restriction of the right to information, and the attempts of Ukrainian courts and state bodies responsible for regulating information activities to develop their own ways and mechanisms for applying restrictions on the right to information with “the least losses” for information subjects, based primarily on their own practice of providing a legal assessment of each of such cases. Given the relevance and significance of the issue, the purpose of the article is to present the results of the analysis of the content of restriction of the right to information as a means of ensuring information security and the State’s obligation, and on this basis to formulate scientifically sound proposals for “compensation” for the information opportunities lost by an individual. The author emphasizes the need for further analysis and formulation of a reasoned position with regard to each national security regime separately, and the possibility of applying mechanisms for restricting the right to information in the general practice of ensuring information security and special restrictive measures against information entities. The author analyzes the practice of administrative courts in providing a legal assessment of the validity of recognizing information and other activities of a subject of information relations as unlawful, as well as a legal assessment of the actions of national security entities within the limits of their powers and the provisions of the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. The author suggests that further research on the issue of justification of certain restrictions on the right to information should be focused on the consideration of the public interest as a “compensator” for a certain restriction of the right to information and the application of the “three-part test” in the practice of applying restrictions.
References
Корчевна Л. О. Компенсація моральної шкоди, завданої порушенням особистих немайновихправ, у цивільному праві України : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.03 ; Університет внутрішніх справ. Х., 1998. 24 с.
Олексіюк Т., Опришко Л., Буртник Х., Барвіцький В., Кабанов О. Рекомендації Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з питань додержання конституційного права людини і громадянина на доступ до інформації. Strasbourg CEDEX. 2020. 336с. URL:https://rm.coe.int/recomendations-final-10-02-21/1680a165f7
Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21 жовтня 2021 року у справі № 520/118/20 URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/100471040
Постанова Верховного Суду у справі № 9901/26/21 від 06 жовтня 2021 року. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/101424457
Постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2020 року у справі № 520/118/20. URL:https://reyestr.court.gov.ua/Review/90234393
Про доступ до публічної інформації: Закон України від 13 січня 2011 року № 2939-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2939-17.
Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.2018 № 2469-VIII. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#n111
Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки: Закон України від 09.01.07 р. № 537-V. Відомості Верховної Ради України. 2007. № 12. Ст.102.
Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації : Постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року № 10.
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 жовтня 2021 року «Про Стратегію інформаційної безпеки»: Указ від 28.12.2021 № 685/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/685/2021#Text
Рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26 квітня 2021 року у справі № 9901/22/21. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/96591995
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 06 травня 2020 року у справі № 380/2525/20. URL: https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/89248574
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10 березня 2020 року у справі № 520/118/20. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/88173959
Фурашев В. М. Сутність та визначення понять «інформаційна безпека» і «безпека інформації». Правова інформатика, 2012. № 2(34). С. 51–59. URL:https://ippi.org.ua/sites/default/files/12fvmbbi.pdf
Brian Leonard FRIEND v the United Kingdom 16072/06 (2009) ECHR 2068 (24 November 2009). URL: http://www.bailii.org/eu/cases/ECHR/2009/2068.html