OF OPTIMIZATION RISKS IN FORMING STATE POLICY IN THE FIELD OF SELF-REGULATION OF ECONOMIC ACTIVITY IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-4(10)-171-183Keywords:
economic activity, state policy, self-regulation, subjects of self regulation, self-regulation of the organization, self-regulation organizations.Abstract
The object of the research is self-regulation – a positive phenomenon for a democratic society and the development of economic spheres. States, it introduced it gradually, taking into account the peculiarities, then had significant development in the economy and a convenient market for business entities and consumers. Therefore for introduction self-regulation in the state, it is important to study the features, risks of selfregulation in various states, including in Ukraine which was the subject of research, and develop recommendations, which was the purpose of the study. The article discusses the concept of «self-regulation», it is established how such activities affect the state and its economy. The forms of self-regulation (delegated, voluntary, mixed) have been studied in detail. The article analyzes why it is difficult to distinguish between these forms and how and why they should be separated. Studied, how the forms gradually change in accordance with the stages of development of selfregulation in the state and why and how it sometimes returns to one form or another (for example, when the state regains most of the delegated powers). The article also substantiates the grounds for the introduction of self-regulation in the states. The risks that may arise in the process of creation and existence of self-regulation are studied in detail, the reasons and circumstances of their occurrence are substantiated. It is indicated how to avoid them when creating the appropriate regulatory framework. All these studies helped to achieve the main goal of the work – to create recommendations for optimizing risks in the field of self-regulation of economic activity in the process of forming state policy, which is a scientific novelty in the study of the phenomenon of self-regulation in Ukraine. Self-regulation is now actively developing, but with errors and not in full, which is necessary for society and the economy. Therefore, recommendations for changes in the regulatory framework arising from the study should be immediately introduced into legislation for the correct implementation of the phenomenon of self-regulation. Thus, the conclusion is made that is of practical importance for the sphere of self-regulation in Ukraine. The conclusion has recommendations to prescribe a general law on self-regulation (in it to register a single category-conceptual apparatus for all self-regulation in Ukraine) and separate special laws for self-regulation in certain areas of management. It was established in the conclusion that the requirements for self-regulatory organizations should be spelled out in the legislation in order to exclude abuse of power and the correct introduction of self-regulation. Among these requirements for self-regulatory organizations are: the procedure for acquiring status, transparency, collective decisionmaking, the ability to change leadership in an elective and democratic way, accountability to government bodies, state monitoring, clear powers, and others.
References
Говорун О. В. Правова природа саморегулювання господарської діяльності та її співвідношення з державним регулюванням. Економічна теорія та право. Харків, 2015. № 1(20). С. 193-203.
Гончаренко О. М. Самоврядування господарської діяльності: питання теорії та практики : монографія. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Інтернаука», 2019. 419 с.
Остапенко Ю. І. Саморегулівна діяльність у сфері господарювання: завдання господарського забезпечення. Теорія і практика правознавства. Харків, 2018. № 2(14). С. 1-18.
Гончаренко О. М. Засоби саморегулювання господарської діяльності за директивами європейського союзу. Господарське право і процес. Київ, 2016. № 9. С. 39-44.
Філатова Н. Ю. Феномен самореголювання в контексті становлення інституту саморегулівних органцізацій в Україні. Теорія і практика правознавства. Харків, 2011. № 1. С. 165-172.
Про цінні папери та фондовий ринок : Закон України від 23 лютого 2006 року № 3480-IV. Відомості Верховної Ради України. 2006. № 31. Ст. 268.
Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг : Закон України від 12 липня 2001 року № 2664-III. Відомості Верховної Ради України. 2002. № 1. Ст. 1.
Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні : Закон України від 30 жовтня 1996 року № 448/96- ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 51. Ст.292.
Про інститути спільного інвестування (пайові та корпоративні інвестиційні фонди) : Закон України від 15 березня 2001 року № 2299-III. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 29. Ст. 337.
Про кредитні спілки : Закон України від 20 грудня 2001 року № 2908- III. Відомості Верховної Ради України. 2002. № 15. Ст.101. 11. Про недержавне пенсійне забезпечення : Закон України від 9 липня 2003 року № 1057-IV. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 47-48. Ст.372.
Медведчук О. В. Державне управління. Інвестиції: практика та досвід. Київ, 2018. № 13. С. 98-102.
Про схвалення Концепції реформування інституту саморегулювання в Україні : Розпорядження Кабінету міністрів України від 10 червня 2018 № 308-р. Дата оновлення: 03.07.2020. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/308-2018- %D1%80#Text (дата звернення: 13.08.2020).
Рекуненко І. І., Бондаренко Є. П. Особливості діяльності саморегулівних організацій на ринку фінансових послуг. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. Суми, 2010. № 29. С. 391- 395.