OPTIMIZING THE COMPETENCE OF LOCAL SELF-GOVERNMENT BODIES: RISKS OF DECENTRALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2023-2(26)-18-24Keywords:
local self-government, decentralization reform, legal regulation, competences of local selfgovernment bodies, legal acts, optimization of competencesAbstract
The scientific article establishes that the reform involves the establishment of a new model of territorial organization of power, decentralization of tasks, competences and responsibilities, development of the system of local self-government and formation of full-fledged territorial communities, improvement of national regional policy, etc. At the same time, the successful implementation of decentralization reforms is closely related to the formation of a new generation of local politicians and municipal employees who will work in completely new conditions and require new knowledge, skills and competencies. This is caused, first of all, by the change in the status of communities and the prospective tasks facing local authorities. It is substantiated that together with the transfer of a greater scope of competence to local self-government bodies, the responsibility of these bodies has also increased. Strengthening the status of Ukrainian local selfgovernment will increase the responsibility of citizens to ensure an adequate standard of living. It is noteworthy that communities united by law and a vision plan receive all the powers that cities of regional significance currently possess The co-authors come to the conclusion that decentralization is understood as the process of redistribution of powers and spheres of competence between the central and local levels of public authority organizations and the transfer of emphasis to the local level in terms of the performance of predetermined and stateguaranteed functions. When considering the question of decentralization, it is important to find a balance between centralization and decentralization, which is necessary to ensure the proper distribution of competences of local and central authorities. A higher level of efficiency and accountability of local self-government bodies, better prospects for local development and the introduction of participatory democracy and protection of human rights were highlighted among the reasons leading to greater transfer of competence to local selfgovernment bodies.
References
Лелеченко А. П., Васильєва О. І., Куйбіда В. С., Ткачук А. Ф. Місцеве самоврядування в умовах децентралізації повноважень: навч. посіб. / А. П. Лелеченко, О. І. Васильєва, В. С. Куйбіда, А. Ф. Ткачук. Київ. 2017. 110 с.
Randolf, R. (2019). Regional development policies and the challenge to reduce spatial inequalities in Brazil. Area Development and Policy. Vol. 4, Iss. 3 (рр. 271–283). DOI: 10.1080/23792949.2019.1570824
Петровський П. М. Теоретико-методологічні основи становлення успішного суб’єкта регіонального розвитку в Україні. Ефективність державного управління. 2016. Вип. 4. С. 13-20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efdu_2016_4_3.
Oleksandr O. Bryhinets, Ivo Svoboda, Oksana R. Shevchuk, Yevgen V. Kotukh, Valentyna Yu. Radich (2020) Public value management and new public governance as modern approaches to the development of public administration. Revista San Gregorio. SPECIAL EDITION-2020
Данилишин Б.М., Пилипів В.В. Децентралізація у країнах ЄС: уроки для України. Регіональна економіка. 2016. № 1. С. 5–11.
Петровський П. М. Сервісна концепція державного управління. Енциклопедія державного правління : у 8 т. Т. 8 : Публічне врядування / наук.- ред. кол.: В. С. Загорський (голова), С. О. Телешун (співголова) та ін. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2011. 630 с
Конституція України від 28 червня 1996 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text(Дата звернення 20.01.2022 року)
Anosisye M. Kesale, Christopher Mahonge & Mikidadi Muhanga (2022) Effects of decentralization on the functionality of health facility governing committees in lower and middle-income countries: a systematic literature review, Global Health Action, 1 5:1, DOI: 10.1080/16549716.2022.2074662
Бюджетний кодекс України від 8 липня 2010 року № 2456-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text (Дата звернення 20.01.2022 року)
Rodríguez-Pose, A., & Muštra, V. (2022). The economic returns of decentralisation: Government quality and the role of space. Environment and Planning A: Economy and Space, 54(8), 1604–1622. https://doi.org/10.1177/0308518X221118913
«Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо вдосконалення управління та дерегуляції у сфері земельних відносин»: Закон України від 28 квітня 2021 року № 1423-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1423-20#Text (Дата звернення 20.01.2022 року)
Слюсарчук О.П., Криштоф Н.С., Дороніна І.І. Фінансова децентралізація у контексті реформування міжбюджетнихвідносин: кількісні виміри та індикатори. Наукові записки Інституту законодавства Верховної РадиУкраїни. 2021. № 1. С. 143-154. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizvru_2021_1_
Петленко Ю.В., Міланченко В. Фінансова децентралізація як напрямок підвищення фінансовоїнезалежності місцевих бюджетів. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. – 2020. Вип. 4. С. 39-47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2020_4_5
Територіальні громади в умовах децентралізації: ризики та механізми розвитку: монографія / за ред. Кравціва В. С., Сторонянської І. З. Львів: ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України, 2020. 531 с. (Серія «Проблеми регіонального розвитку»).
Rose Ephraim Matete, Forms of decentralization and their implications for educational accountability in Tanzania, Heliyon, Volume 8, Issue 5, 2022, e09436, ISSN 2405-8440, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09436.(https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844022007241)