СПЕЦИФІКА ДОСЛІЖЕННЯ ОБ’ЄКТІВ ДИЗАЙНУ ІНТЕР’ЄРІВ, СТВОРЕНИХ ЗА ДОПОМОГОЮ ТЕХНОЛОГІЙ 3D ДРУКУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-6(12)-36-42Ключові слова:
дизайн, інтер’єр, авторське право, судова експертиза.Анотація
У статті розглянуті й критично проаналізовані, на основі матеріалів закордонних фахівців, деякі можливі аналітичні стратегії та науково-методичні засоби, що можуть бути застосовані українськими фахівцями судової експертизи в процесі дослідження фактів використання та відтворення шляхом переробки творів дизайну внутрішнього простору приміщень (інтер’єрів), а також їхніх елементів, що можуть використовуватися самостійно як об’єкти авторського права власності. Cтрімке розповсюдження цих технологій в сучасному глобалізованому світі, а також відсутність належної уваги з боку законодавства до проблеми несанкціонованого використання об’єктів дизайну інтер’єру шляхом відтворення за допомогою тривимірного друку (із використанням вже існуючих креслень, або ж шляхом сканування поверхні твору з метою його подальшої репродукції), спроможне суттєво ускладнити процес дослідження матеріалів справ щодо таких порушень у професійній практиці судових експертів. Провідна роль в процесі доведення фактів порушення авторських прав на ці об’єкти відводиться професіоналам судової експертизи. В цьому контексті відтворення та / або переробка окремих елементів творів дизайну інтер’єрів є, найімовірніше, найбільш розповсюдженою формою порушення авторських прав. У представленому матеріалі оглядово подані деякі з ключових принципів аналізу творів дизайну інтер’єрів як об’єктів авторського права у експертній практиці фахівців судової експертизи зарубіжних фахівців. В процесі оглядового дослідження та критичної оцінки методичних матеріалів закордонних судових експертів можливо виділити та адаптувати випробувані часом і продуктивні аналітичні практики. Разом з тим, їхнє ефективне застосовування вітчизняними професіоналами судової експертизи вимагає об’єктивного критичного ставлення, відповідної апробації, застосування ширшого спектру дослідницьких і методичних підходів. Подальші дослідження у цьому напрямку мають бути проведені на рівнях вивчення та систематизації науково-методичних засобів порівняння творів дизайну інтер’єрів як об’єктів авторського права у справах щодо порушень, котрі відбулися внаслідок несанкціонованого відтворення та відтворення шляхом переробки.
Посилання
Scapolo, F., Churchill, P., Castillo, H. C. G., Viaud, V. (2015) In relation to the challenges and opportunities presented by 3D printing in the EU region. Opinion of the European Economic and Social Committee on Living tomorrow. 3D printing – a tool to empower the European economy. CCMI Additive manufacturing / #131, 258.
Legal review on industrial design protection in Europe Under the contract with the Directorate General Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs (2016). (MARKT2014/083/D) Ref. Ares 2582936- 03/06/2016. Retrieved from: http://ir.lawnet. fordham.edu/flr/vol57/iss1/4
Rideout B., Printing the Impossible Triangle: The Copyright Implications of Three-Dimensional Printing (2012). J. Bus. Entrepreneurship & L. 161. P. 163–64.
Kaplan B. (1967) An Unhurried View of Copyright. New York: Legal Publishers – 254 p. 5. Said. Z. K. (2013) Fixing Copyright in Characters. New York: Barnes and Noble.