EXPERT SURVEY AS A TOOL FOR RESEARCH OF THE SATISFACTION OF WORKING CONDITIONS OF THE MEDICAL WORKERS OF THE MUNICIPAL NON-COMMERCIAL ENTERPRISE “CENTER FOR PRIMARY HEALTH CARE NO. 2” OF SVYATOSHYNSKY DISTRICT OF KYIV
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-3(23)-63-74Keywords:
healthcare workers, healthcare management, healthcare policy, motivation and stimulation of work of the medical staff, management of the staff in a healthcare facilityAbstract
In 2018 the transformation of primary healthcare and the autonomy of healthcare facilities began. In many developed countries around the world primary care, namely family doctors, addresses the majority of patients’ referrals, which is effective because it helps prevent many diseases before they require complex, expensive and not always successful treatment.
It has been determined that in the conditions of transformation of the healthcare sector the pressing issues for today are the development of human resources of the healthcare sector, in particular improvement of working conditions of the medical staff at the primary level of providing medical care.
It has been established that there is a need to analyze the needs of working conditions of the medical staff providing primary healthcare, which involves the complex application of both direct and indirect methods of obtaining statistical information.
The article is devoted to the research and determination of satisfaction of working conditions of the medical workers of the Municipal non-commercial enterprise “Center of Primary Health Care No. 2” of Svyatoshynsky district of Kyiv with the help of expert survey.
The article emphasizes the importance of developing and approving the “Regulation on the system of motivation and stimulation of work of the medical workers of the Municipal non-commercial enterprise “Center of Primary Health Care No. 2” of Svyatoshynsky district of Kyiv” as a normative-legal act regulating the management actions and relationships of motivation and stimulation of the work of the medical staff.
It is proved that in the conditions of transformation of the healthcare sector it is important to monitor and evaluate the activities of CPHC No. 2 as a whole, the structural units and the personal of each healthcare worker, in particular, as well as to analyze the work of CPHC No. 2 on the quality of care delivery by developing questionnaires for patients on the level of satisfaction of the provided medical services and introduction of an anonymous questionnaire for users of services in order to determine the level of satisfaction of the patients with the level of qualification of the medical stuff and others.
References
Як трансформується система охо- рони здоров’я [Електронний ресурс] // МОЗ. 2019. Режим доступу : https://moz.gov.ua/article/reformplan/jak-transformuetsja-sistemaohoroni- zdorovja
Підвищення кваліфікації держав- них службовців: вивчення потреби та організація навчання // Зб. наук. пр. / Кол. авт. Київ: УАДУ, 2000. 148 с.
Анкетне опитування [Електронний ресурс] // Центр прикладних досліджень. Режим доступу : https://cpd.com.ua/uk/anketne-opytuvannya/
Дворецька Г. В. Соціологія : навч. посіб. Київ: КНЕУ, 1999. 340 с.
Брайченко О. Д. Моніторинг особис- тісних потреб управлінських кад- рів як один із шляхів забезпечен- ня ефективності їх професійного розвитку : навч.-метод. матеріали / О. Д. Брайченко, Т. А. Саченко, Н. А. Коняшина. Київ: НАДУ, 2013. 56 с.
Лукіна Т. О. Технологія управління якістю освіти державних службов- ців: метод. посіб. для системи підвищ. кваліфікації. Луцьк, 2010. 50 с.
Савченко Б. Г. Використання анке- тування як методу соціологічного дослідження для аналізу потреб з підвищення кваліфікації управлінських кадрів [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/db/2007-1-1/doc/3/03.pdf
Вежновець Т. А. Дослідження задово- леності працею та синдром вигорання у медичних працівників [Електронний ресурс] // ScienceRise. Medical science. 2017. № 2. С. 36–40. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/ UJRN/texcsrm_2017_2_9
Зюков О. Л. Аналіз задоволеності медичних сестер професійною діяль- ністю у лікувально-профілактичних закладах різного профілю [Елек- тронний ресурс] / О. Л. Зюков, О. В. Мішуренко // Україна. Здо- ров’я нації. 2010. № 4. С. 104–110. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzn_2010_4_20
Губарєва Ю. В. Задоволеність робо- тою як один з факторів плинності кадрів // Проблеми екстремальної та кризової психології. 2010. Вип. 7. С. 113–121.
Гітіс Т. П. Дослідження рівня задо- воленості працею персоналу промислових підприємств України [Електронний ресурс] / Т. П. Гітіс, В. Б. Гітіс, Д. П. Діденко // Еконо- мічний вісн. Донбасу. 2018. № 2. С. 206–211. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecvd_2018_2_33
Експертне опитування [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://socioplus.com.ua/the-expert-survey/