TOOLS FOR IMPLEMENTING STATE POLICY IN THE DEFENCE INDUSTRY IN THE CONTEXT OF REFORMS
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2023-4(37)-4Keywords:
public administration, national security, defence industry, military-industrial complex, military-industrial policy.Abstract
Abstract. In the context of reforming the country's defence industry, one of the key issues is to identify effective instruments for implementing the state policy that would take into account the current challenges and peculiarities of the defence industry. The purpose of this paper is to analyse the existing approaches to the formation of the state policy in the defence industry in the context of reforms and to substantiate the ways of their implementation. The theoretical basis of the study was the works of domestic and foreign scholars, scientific research on the structure and development of the defence industry of Ukraine in the new conditions. It is emphasised that the potential of the domestic defence industry in some positions cannot fully meet the needs of the security and defence forces of Ukraine, in particular because of the lack of design development and mass production. In order to develop the Ukrainian defence industry and increase its export potential, it is necessary to determine the priorities for the development of the Ukrainian defence industry, taking into account the threats and opportunities arising from martial law. The reform of the defence industry will have a positive impact on the realisation of Ukraine's national interests in the foreign policy, economic, military, scientific and technological spheres and will help to provide the security and defence forces of Ukraine with weapons, military and special equipment. It is determined that it is necessary to develop an effective management system both for the defence industry as a whole and for each individual enterprise and agency, since in the absence of effective management mechanisms, in the absence of clearly formalised goals and objectives, it is impossible to ensure effective reform of the defence industry and, moreover, to increase its competitiveness at the global level. The transformation of approaches and management mechanisms should be based on the impact of enterprises on the environment, which inevitably requires a change in the priorities of economic development and the development of economic system management on the principles of sustainable development, which include consideration of economic, social and environmental components of the management system at all levels.
References
Артеменко Л.П. Розвиток оборонних підприємств в умовах вимушеної ремілітаризації економіки України. Стратегіч. пріоритети. Сер. Економіка. 2017. № 3. С. 140–149.
Витяг з протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 18.12.2019, № 26 URL: https://me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk- UA&id=90b5d0d0-0909-4ecf-a07b-72b1fdadbede& title=VitiagZProtokoluZasidanniaKabinetuMinistri vUkrainiVid18-12-2019-26
Гусєв Ю. Як Оборонна промисловість може стати драйвером післявоєнної економіки України. URL: https://www.epravda.com.ua/ columns/2022/08/30/690957/
Іванова І.М. Особливості формування вартості продукції оборонного призначення. Стратегічні пріоритети. 2016. № 2 (39). С. 82–87.
Кулицький С. Сучасний етап розвитку оборонно-промислового комплексу і виробництва продукції подвійного призначення в Україні. Україна: події, факти, коментарі. 2018. №5. С. 54–69.
Луханін М.І., Сіренко В.Є., Чепков І.Б. Реформування оборонно- промислового комплексу. Очікувані результати та наслідки. Технологічні системи. 2016. №3 (76). С. 15–30.
Момот Т., Аванесова Н. Е., Віннік І. Ю. Оборонно-промисловий комплекс України: пріоритетні напрями реформування в умовах євроінтеграції. Економіка і регіону. 2015. № 5. С. 27–33.
Момот Т.В., Аванесова Н.Е. Економічна безпека підприємств оборонно-промислового комплексу України: теорія, методологія, практика. Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків : ХНУМГ ім. О.М.Бекетова, 2018. 440 с.
Оболенська Т.Є., Шемаєв В. М., Онофрійчук А.П., Бегма В.М., Оболенська Т.Є. Переорієнтація діяльності оборонної промисловості України через агресію з боку РФ. Стратегічні пріоритети. 2017. Вип. 2(43). С. 20–25.
Про корпоратизацію підприємств: Указ Президента України від 15.06.1993 № 210/93. URL: http://zakon.rada.gov.ua/go/ 210/93.
Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави: Указ Президента України від 08.11.2019 №837/2019 URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/837/2019#Text
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 червня 2021 року «Про Стратегію розвитку оборонно-промислового комплексу України» : Указ Президента України; Стратегія від 20.08.2021 № 372/2021. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/372/2021#Text
Проєкт Плану відновлення України. Матеріали робочої групи «Розвиток військово-промислового комплексу». Липень 2022. URL: https://www. kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/ development-of-the-military-industrial%20complex.
Шемаєв В., Онофрійчук А., Толок П. Стан та пріоритети розвитку оборонно-промислового комплексу України в умовах дії воєнного стану. Journal of Scientific Papers «Social Development and Security ». 2022. Vol. 12. № 4. С. 46–55.
Zanfei Antonello How exogenous is war? The links between economic, military, trade and industrial policies in the upsurge of Russia-Ukraine conflict. Journal of Industrial and Business Economics. 2022. №49. Р. 759–760.
Клочко, А., & Семенець-Орлова, І. Система співробітництва з НАТО в зміцненні безпеки державного кордону в сучасних умовах. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління, 2023, 1 (67)), 31-36.
Kotsur, V., Kuprii, T., Semenets-Orlova, I., Skliar, N., Drakokhrust, T., & Berezovska-Chmil, O. Security Issues on the European Continent in Conditions of Russia’s Aggression Against Ukraine. Revista De Gestão Social E Ambiental, 2023, 17(6), e03578. https://doi.org/10.24857/rgsa.v17n6-026.
Klochko, A., & Semenets-Orlova, I. Ensuring Information Security of Ukraine in Conditions of Modern Development of Society. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 2022, 65(3).