HISTORY AND INNOVATIONS OF YOUTH SCIENCE MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2023-2(35)-7Keywords:
management, scientific youth, youth science, history, education, research, philosophy of science, reform of science, young scientistsAbstract
The study is dedicated to the comprehensive analysis and generalization of research methodology and scientific research of young scientists in the historical context. It is emphasized that the use of the experience of past years will contribute to the development of modern young science in the difficult conditions of wartime. During the research, general scientific methods (analysis, synthesis, comparison) were used. A SWOT analysis of the scientific activity of young researchers was used to highlight the main characteristics, positive aspects, innovations, and historical connections. Source methods were used for processing, typology and modeling. In addition, during the research, the authors’ own work experience as young scientists was taken into account. The scientific novelty of the research consists in the reproduction of the problems of the history of the development of youth science from the 19th to the 21st centuries. On the basis of critically analyzed facts, archival documents and the reconstruction of certain social and political events, it is proved that the synergy of scientific research of young scientists is aimed at studying the native land: historical past, traditions, flora and fauna, biography, etc. A retrospective logical-systemic analysis of the scientific work of young scientists made it possible to outline the following main trends: the traditionality and imitation of the methodology of carrying out scientific research from teachers to students, the organizational and social nature of the organization of scientific and cognitive searches from the 19th century. and to modern times; regionality of carrying out scientific research, which combines the study and research of the history of the region, the creativity of world-famous personalities of history, music, literature, philosophy, biology, etc. Youth science at the current stage is carried out on the basis of scientific tradition and rationality, which was formed in the process of a solid foundation of the laid historical foundations of the implementation of scientific research activities through the leading centers of scientific research of the past, the research heritage of scientists from various fields of knowledge who successfully conducted their scientific research. Today, in the conditions of Russian destruction of monuments of Ukrainian culture, it is important to preserve the achievements of past generations. In addition, the methodology of scientific research of young scientists is implemented through the prism of virtualization of scientific knowledge, innovative forms of scientific work, synergy, dialogicity.
References
Бондючна Ю., Павлюк Г. Історичні аспекти розвитку та становлення ботанічної науки в Кременці. Волинь у дослідженнях вчених і краєзнавців : матеріали всеукраїнської наукової конференції. Кременець, 2017. С. 220–227.
Вайнберг С. Пояснюючи світ. Історія сучасної науки. Харків, 2019. 351 с.
Галаган О. Нові аспекти наукової спадщини Віллібальда Бессера – першого дослідника флори України (до 200-річчя його наукової діяльності в Україні). Історія науки. 2008. URL: http://surl.li/cavpm (дата звернення: 12.12.2022).
Гриневич Т. Історична україніка у творчості Йоахіма Лелевеля. Проблеми гуманітарних наук : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія Історія. Вип. 36. 2015. С. 122–132. DOI: https://doi.org/10.24919/2312-2595.36.123134.
Дем’яненко Н. М., Бойко А.М. Проекти вищої педагогічної освіти в Україні першої половини ХІХ ст. World Science. 2020. № 3 (3(55).
С. 34–42. DOI: https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/31032020/6989; URL: https://rsglobal.pl/index.php/ws/article/view/403 (дата звернення: 20.12.2022).
Кирчів Р. Кременецька гімназія-ліцей першої третини ХІХ ст. та її дотичність до українського довкілля. 2006/2007; URL: http://www.inst-ukr.lviv.ua/files/23/430Kyrchiv.pdf (дата звернення: 10.12.2022). Випуск 5 (65), 2022
Коляденко С. Кременецький ліцей у системі освіти Волині (ХІХ – 30-ті рр. ХХ ст.). Житомир, 2003. 136 с.
Крисовський, О. Кременецький парнас у період діяльності гімназії та ліцею. Волинські Афіни. 1805–1833. Збірник наукових праць. Тернопіль : «Богдан», 2006. С. 88–111.
Лук’янець В. С., Кравченко О. М. & та ін. Світоглядні імплікації науки. Київ : ПАРАПАН, 2004. 408 с.
Марчук О. Форми, методи та прийоми навчання і виховання дітей і молоді в освітньо-культурних установах Волинської губернії та Волинського воєводства. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. No 6. Сєверодонецьк, 2019. URL: http://domtpsnu.snu.edu.ua/index.php/Domtp/article/view/88/83. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310-2019-93-6-156-166 (дата звернення: 26.06.2022).
Мацкевич Т. Кременецькі викладачі у Варшавському товаристві шанувальників наук. Волинські Афіни. 1805–1833. Збірник наукових праць. Тернопіль : «Богдан», 2006. С. 243–250.
Молодь: наука та інновації : матеріали Х Міжнародної науково-технічної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених, Дніпро, 23–25 листопада 2022 року / Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» Дніпро : НТУ «ДП», 2022. 567 с.
Мороз О. В. Особливості виховної роботи під час класних та позакласних занять у Волинській духовній семінарії кінця ХІХ століття. Kremenets science: open air, або наука в кросівках : збірник наукових статей. Випуск ІІІ. / за заг. ред. Р. О. Дубровського. Кременець : КОГПА ім. Тараса Шевченка, 2019. С. 5–15.
Оболончик Н. Краєзнавча робота в Кременецькому ліцеї 20–30-х рр. ХХ ст. 2010. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ist_2010_38_28 (дата звернення: 18. 12. 2022).
Положення про Раду молодих науковців Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, 2016. URL: http://www.kogpi.edu.te.ua/images/stories/me/dokymentu/polozhenya/2019-2020/pol%20rmn.pdf (дата звернення: 12. 12. 2022).
Положення про Студентське наукове товариство Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка, 2016. URL: http://www.kogpi.edu.te.ua/images/stories/Henrikh/polozhennya_SNT.pdf (дата звернення: 12. 12. 2022).
Семенець Орлова І. А. Державне управління освітніми змінами в Україні: теоретичні засади : монографія. Київ : ЮСТОН. 2018. 420 с.
Скакальська І. Просопографічний портрет українських вчених Західної Волині у першій половині ХХ ст. Історія науки і біографістика: електрон. наук. фах. вид. : міжвід. темат. зб./ Нац. наук. с.-г. б-ка Нац. акад. аграр. наук України. Київ, 2015. No 3. URL: http://inb.dnsgb.com.ua/2015-3/13.pdf (дата звернення: 12.12.2022).
Skakalska I. Traditions and innovations in the academic discourse of scientific research in the XIX–XXI centuries. (on the example of the Kremenets region). Contemporary issues of the world community and the role of social sciences in ensuring its development: collective monograph. SENSE. September 21, 2020. Lviv – Toruń : Liha-Pres. Р. 165–184. DOI: https://doi.org/10.36059/ 978-966-397-221-3.08; URL: http://catalog.lihapres.eu/index.php/liha-pres/catalog/book/124 (дата звернення: 12. 12. 2022).
Томенко Д. Молодіжна політика та мобільність молоді України в часи війни. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. Київ : Міжрегіональна Академія управління персоналом, 2022. № 1 (61). С. 78–86. DOI https://doi.org/10.32689/2523-4625-2022-1 (61)-12; URL: http://surl.li/emfoj (дата звернення: 02. 01. 2023).
Шевера. М. & та ін. Антоній Анджейовський. Талан і таланти відомого натураліста. Київ : Інститут ботаніки НАН України, 2018. 64 с. URL: https://www.botany.kiev.ua/doc/shevera53.pdf (дата звернення: 12.12.2022).
Шмит А. Кременецький ліцей як зразок просвітницької моделі школи на території України у першій половині ХІХ століття. Кременець, 2012. 235 с.
Semenets-Orlova, Inna Andriivna; Kyselova, Yaroslava Yaroslavivna. Multidimensional management contemporary: generation of social meanings for a new collective identities. Public manаgement. 2018. № 4. Р. 264–273.