TRANSFORMATION IN EDUCATION INSTITUTIONS IN A CONTEXT OF SOCIAL CONFLICTS: UPON M. MAFFESOLI’S CONCEPT OF THE “NEO-TRIBALISM” ARCHETYPE

Authors

Keywords:

archetypes, neo-tribes, ethnocentrism, educational institutional transformation cycle paradigm

Abstract

This article analyzes trends neo-tribalism, reflecting the complex of social transformation in modern society. The author examines the characteristic features neo-tribes, performs comparative analysis of modern traditional tribes. In the context of this problem much attention paid to the concepts ethnocentrism and tribalism, regionalism, regional patriotism. The author analyzes educational institutional transformation within the regulatory phase 3rd epochal cycle. On the basis of bias neo-tribalism author proves critical need for successful completion of power decentralization reform, ensuring real autonomy of educational institutions in modern Ukraine, which will create an organic basis for the reform of secondary education and the implementation of other major educational changes.

References

Bauman Z. Intimations of Postmodernity. — London : Routledge, 1992.

Bauman Z. Liquid modernity. — Malden : Polity Press, 2000.

Beck U. Risk Society : Towards a New Modernity. — London : SAGE Publications, 1992.

Durand G. Wyobraznia symboliczna. — Warszawa: Pañstwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986.

Ethnicity : Theory and Experience / Ed. N. Glazer and D. Moynihan. — Cambridge, 1975.

Jenkins R. Rethinking Ethnicity: Arguments and Explorations. — London : SAGE Publications, 1997.

Maffesoli M. The Time of the Tribes. The Decline of Individualism in the Mass Society. — London : SAGE Publications ; Thousand Oaks, New Delhi, 1996.

Rosaldo R. Cultural Citizenship and Educational Democracy // Cultural Anthropology. — 1994. — Aug. — Vol. 9. — № 3. Further Inflections: Toward Ethnographies of the Future. — Р. 402–411.

Sumner W. G. Folkways: A Study of the Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores, and Morals [Іnternet Resources]. — Ginn, 1906. — 692 p. — Mode to access: https://books.google.com.ua/books/about/Folkways.html?id=dX9qAAAAMAAJ&redir_esc=y.

Volpp L. The Culture of Citizenship [Internet Resource] / L. Volpp // Theoretical Inquiries in Law. — 2007. — July. — Vol. 8. — № 2. — P. 571–602. — UC Berkeley Public Law Research Paper № 1015142. — Mode to access: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1015142

Андерсон Б. Уявлені спільноти. Міркування щодо походження й поширення націоналізму / Б. Ан- дерсон; пер. з англ. В. Моро- зов. — Київ: Критика, 2001. — 272 с.

Афонін Е. Велика розтока (глобаль- ні проблеми сучасності: соціаль- но-історичний аналіз) / Е. Афонін, О. Бандурка, А. Мартинов. — Київ: ПАРАПАН, 2002. — 352 с.

Бауман З. Философия и постмодер- нистская социология / З. Бауман // Вопросы философии. — 1993. — № 3.

Гальчинський А. Світ розвертається ліворуч — у бік людини [Електро- нний ресурс] / А. Гальчинський. — Режим доступу :http://gazeta.dt.ua/macrolevel/anatoliy-galchinskiysvit-rozvertayetsya-livoruch-u-biklyudini-_.html/

Гатто Дж. Т. Прихована історія аме- риканської освіти. Глибоке дослі- дження в’язниці сучасного шкіль- ного навчання / Дж. Т. Гатто; пер. з англ. М. Плесак. — Харків: ДІОР-К, 2016. — 448 с.

Гатто Дж. Т. Прихована програма обов’язкової шкільної освіти. Оту- плення / Дж. Т. Гатто; пер. з англ. О. Літвіняк. — Львів : Літопис, 2016. — 100 с.

Головаха Є. Про “феномен аморальної більшості” [Електронний ресурс] / Є. Головаха // День. — Режим досту- пу: http://m.day.kyiv.ua/uk/article/podrobyci/pro-fenomen-amoralnoyibilshosti

Заяц Д. Indie-rock социология Ми- шеля Маффесоли / Д. Заяц // Со- циология: теория, методы, марке- тинг. — 2011. — № 3. — С. 74–83.

Ионин Л. Восстание меньшинств / Л. Ионин. — Москва : Университет- ская книга, 2013. — 240 с.

Ионин Л. Парад меньшинств [Элек- тронный ресурс] / Л. Ионин. — Режим доступа: http://lifeinbooks.net/chitat-online/parad-menshinstvleonid-ionin/

Кайку М. Фізика майбутнього / М. Кайку; пер. з англ. А. Кам’я- нець. — Львів: Літопис, 2013. — 432 с.

Кастельс М. Становление общества сетевых структур / М. Кастельс // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология. — Москва: Academia, 1999. — С. 492–505.

Мартинов А. Історична соціологія (циклічна парадигма) / А. Марти- нов. — Київ: УАІД “Рада”, 2004. — 228 с.

Маффесоли М. Околдованность мира или божественное социаль- ное / М. Маффесоли // СОЦИО- ЛОГОС. — Москва: Прогресс, 1991. — С. 274–283.

Маффесоли М. Человек постсов- ременности / М. Маффесоли; пер. ст., вошедшей в сб. “L’Hommepostmoderne”, Paris, Bourinéditeur, 2012 [Электронный ресурс]. — Режим доступа : http://syg.ma/@marisya-prorokova/mishielmaffiesolichieloviek-postsovriemiennostipierievod-stati-voshiedshiei-vsbornik-lhomme-postmoderne-parisbourin-editeur-2012

Методичні рекомендації з розроб- лення положення про структурний підрозділ освіти виконавчого органу об’єднаної територіальної громади [Електронний ресурс] / Лист Мі- ністерства освіти і науки України від 30.12.2015 р. № 1/9-633. — Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/other/49450/

Мусиездов А. Территориальность со- временного общества / А. Мусиез- дов // Социологический журнал. — 2013. — № 4. — С. 21–34.

Постмодернизм: энциклопедия / под науч. ред. А. Грицанова, М. Мо- жейко. — Минск : Интерпрессервис, 2001. — 1038 с.

Пятков Н. Архетип изменения: его место и роль в архаическом мифомышлении // Изв. Урал. гос. ун-та. — 2008. — № 57. — С. 101– 114.

Розин В. Образование в условиях модернизации и неопределенности : Концепция / В. Розин. — Москва: КД “ЛИБРОКОМ”, 2013. — 80 с.

Шнапер Д. Спільнота громадян. Про модерну концепцію нації / Д. Шна- пер; пер. з фр. Р. Мардера. — Харків : Фоліо, 2007. — 223 с.

Published

2017-05-31

How to Cite

Семенець-Орлова, І. (2017). TRANSFORMATION IN EDUCATION INSTITUTIONS IN A CONTEXT OF SOCIAL CONFLICTS: UPON M. MAFFESOLI’S CONCEPT OF THE “NEO-TRIBALISM” ARCHETYPE. Public Management, (3 (8), 288-308. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/635

Issue

Section

Статті

Most read articles by the same author(s)