THE CONCEPT OF ADVERTISING AS A SOLUTION TO CONTRADICTION BETWEEN COCIAL JUSTICE AND ECONOMIC EFFICIENCY (ARCHETYPAL APPROACH)

Authors

Keywords:

advertising, regulation, advertising activities, archetype, social justice

Abstract

The article highlights the role of advertising as a mass communication, features of advertising activity, which is based on the purpose of profit making, contradictions of the concept of advertising. The article describes the influence of advertising on society, the use of archetypes in advertising to solve problems of consumer behavior management, the problems of transformation of mass behavior, cultural and moral values of a society, caused by the influence of advertising from the position of the archetypal approach. The author advocates the need for development of public administration mechanisms in the sphere of advertising with the aim of achieving an equitable correlation of the interests of entrepreneurs, the state and society, taking into account the specifics of advertising activities.

References

Афонін Е. А. Громадська участь у творенні та здійсненні державної політики / Е. А. Афонін, Л. В. Гоню- кова, Р. В. Войтович. — Київ: Центр сприяння інстутиційному розвитку державної служби, 2006. — 160 с.

Бодрийяр Ж. Система вещей / Ж. Бодрийяр. — Москва: Рудомино, 2001. — 216 с.

Донченко О. Архетипи — спільне в нашому житті (розпізнавання ар- хетипів як шлях до унікальності) [Електронний ресурс] / О. Дончен- ко // Психологія особистості. — 2011. — № 1. — С. 170–181. — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Po_2011_1_23

Кара-Мурза С. Г. Манипуляция со- знанием. Век 21-й / С. Г. Кара-Мур- за. — Москва: Алгоритм, 2013. — 432 с.

Линдстром М. Buyology: увлекатель- ное путешествие в мозг современ- ного потребителя / М. Линдстром [пер. с англ. Е. Фалюк]. — Москва: Эксмо, 2010. — 240 с.

Марк М. Герой и бунтарь. Созда- ние бренда с помощью архетипа / М. Марк, К. Пирсон; пер. с англ.; под ред. В. Домнина, А. Сухенко. — Санкт-Петербург: Питер, 2005. — 336 с.

Мир как супермаркет и насмешка [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://www.e-reading.club/chapter.php/59211/16/Uel%27bek__Mir_kak_supermarket.html

Почепцов Г. Г. Имеджелогия / Г. Г. Почепцов. — 6-е изд., стер. — Москва: СмартБук, 2009. — 575 с.

Притчин А. Н. Миф и реклама / А. Н. Притчин, Б. C. Tеременко // Общественные науки и современ- ность. — 2002. — № 3. — С. 149–163.

Проблема ожирения в Европейском регионе. ВОЗ и стратегии ее ре- шения / под ред. Francesco Branca, Haik Nikogosian и Tim Lobstein. Все- мирная организация здравоохране- ния, 2009. — 392 с.

Ролз Дж. Теория справедливости / Дж. Ролз; науч. ред. В. В. Цели- щев. — Новосибирск: НГУ, 1995. — 535 с.

Рожков И. Я. Международное ре- кламное дело / И. Я. Рожков. — Москва: Банки и биржи. ЮНИТИ, 1994. — 175 с.

Ромат Є. В. Трансформація моделі державного управління рекламною діяльністю у перехідних умовах: мо- нографія / Є. В. Ромат. — Київ: Вид- во НАДУ, 2003. — 380 с.

Справедливость социальная. Эколо- гия человека. Понятийно-термино- логический словарь [Электронный ресурс] / Б. Б. Прохоров. — Ростов- на-Дону, 2005. — Режим доступа: http://human_ecology.academic.ru/1777

Суший О. Неусвідомлювані форми соціально-психологічного мислен- ня: до питання методологічних засад архетипіки / О. Суший // Публічне управління: теорія та практика: зб. наук. пр. Асоціації докторів наук з державного управління. — Харків: ДокНаукДержУпр. — Спец. ви- пуск. — Березень, 2015. — С. 55–59.

Уэллс У. Реклама: принципы и прак- тика / У. Уэллс, Дж. Бернет, С. Мо- риарти. — Санкт-Петербург: Питер, 1999. — 736 с.

Цели в области устойчивого раз- вития. [Электронный ресурс] — Режим доступа: http://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/sustainable-development-goals/

Чалдини Р. Психология убеждения. 50 доказанных способов быть убе- дительным / Р. Чалдини, С. Мартин, Н. Гольдштейн. — Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2013. — 224 с.

Published

2017-05-31

How to Cite

Сердечна, Л. (2017). THE CONCEPT OF ADVERTISING AS A SOLUTION TO CONTRADICTION BETWEEN COCIAL JUSTICE AND ECONOMIC EFFICIENCY (ARCHETYPAL APPROACH). Public Management, (3 (8), 309-318. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/636

Issue

Section

Статті