MAJOR TRENDS IN THE COMPETENCY FOCUS OF NATIONAL EDUCATION SYSTEM

Authors

  • Petro Kukharchuk
  • Alla Bilous

Keywords:

competence, ability to learn, political and social competence, competence related to life in a multicultural society, competence related to the development of the information society

Abstract

This article attempts to analyze the competence approach in the educational space reforming in Ukraine. We characterize the adoption of the European Reference Framework of Key Competencies for Lifelong Learning for implementation in EU member states, comprising eight key competencies. They are all considered equally important, because each of them can be useful for a successful life in a society of knowledge.

References

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кре- мень]. — К.: Юніком Інтер, 2008. — 1040 с.

Зимняя И. А. Ключевые компетент- ности как результативно-целевая основа комплексного подхода в об- разовании / И. А. Зимняя. — М.: Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. — 41 с.

Локшина О. І. Зміст шкільної осві- ти в країнах Європейського Со- юзу: теорія і практика (друга по- ловина XX—XXI ст.): монографія / О. І. Локшина. — К.: Богданова А. М., 2009. — 404 с.

Компететнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Бібліотека з освітньої політики / [за заг. ред. О. В. Овча- рук]. — К.: КІС, 2004. — 112 с.

Hutmacher W. Key Competencies in Europe / Hutmacher Walo // Report # DECS/SE/Sec-(96)-43 of the Symposium “A Secondary Education for Europe Project”/ Berne? Switzerland, 27–30 March, 1996. — Strasbourg: Council for Cultural Cooperation, 1997 — 72 p.

МОН України. Проект для обгово- рення. Нова школа. Простір освіт- ніх можливостей [Електронний ресурс]. — К.: МОН України. — 36 с. — Режим доступу: http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/08/21/2016–08–17–3-.pdf

Проект Закону України “Про освіту” [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=57141

Корпоративна соціальна відпові- дальність: моделі та управлінська практика: підручник / [Саприкі- на М. А. (гл. 1–14), Ляшенко О. (гл. 4, гл. 10), Саєнчук М. А. і Місь- ко Г. А. (гл. 1, гл. 9), Зінченко А. Г. (гл. 8)]; за наук. ред. д-ра екон. наук О. С. Редькіна. — К.: ТОВ “Фарбо- ваний лист”, 2011. — 480 с.

Ареф’єва О. В., Комарецька П. В. Інтереси стейхолдерів в організа- ційному забезпеченні стратегічного управління фінансовим потенціа- лом підприємств / О. В. Ареф’єва, П. В. Комарецька // Актуальні про- блеми економіки. — 2008. — № 9. — С. 80.

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кре- мень]. — К.: Юніком Інтер, 2008. — 1040 с.

Published

2016-12-01

How to Cite

Кухарчук, П., & Білоус, А. (2016). MAJOR TRENDS IN THE COMPETENCY FOCUS OF NATIONAL EDUCATION SYSTEM. Public Management, (4 (5), 134-142. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/701

Issue

Section

Статті