CONSTITUTIONAL AND LEGAL REGULATION OF THE TERRITORIAL PUBLIC POWER IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF THE UNITARISM DOCTRINE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-1(7)-46-63

Keywords:

unitarism, unitarian, territory, state, state system, unitary system, administrative and territorial system.

Abstract

The conceptual problems of the formation of the national doctrine of unitarism are illuminated. Recognizing the fact that the most multifaceted and complex problem is the establishment of the optimal form of government in Ukraine, it is proposed to introduce a separate unitarian vector in national constitutional science and education. In spite of the fact that in the field of political and legal science in general and modern constitutionalism, the problem of unitarism is quite actively discussed by scholars, politicians and public figures, the scientific knowledge in this field remains extremely controversial and fragmentary. Analyzing the complex of essential and substantive characteristics of unitarism as a phenomenon of modern constitutional law, outlines perspective directions of development of the unitarism doctrine. The synergistic connection between the theory of modern unitarism, the principles of unitarity of the state territory and the fundamental institutions of political and legal and state-administrative life of modern unitary states is shown. It proves that the unitary system is not only one of the important components of the process of achieving the tasks, goals and functions of most modern states, but also an immanent feature and strategic element of the mechanism of exercising their sovereign rights. Considering that unitarism is a multidimensional social and political and constitutional phenomenon: it is an idea, a theory, a scientific direction, and a global social and constitutional practice, and a constitutional form of the existence and functioning of territorial hromadas, and the historical state of national statehood and Ukrainian regional civilization, and the form of realization of national identity and citizenship, etc., concludes the actuality and necessity of forming a unitarism discourse. According to the author, consistent conceptualization and institutionalization of the unitarism doctrine will allow us to understand the deep processes that determine the emergence of the phenomenon of national unitarism, testify to the enormous civilizational role and axiological, ontological, epistemological, functional and psycho-logical features in the course of its political structuring, formation of market economy relations, implementation of eco-humanistic national security and defence.

References

Проект Закону про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади), внесений Президентом України 13.12.2019, реєстр. №2598 Сайт Верховної Ради України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/ pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=67644 (Дата звернення 22.ІІІ.2020)

Проект Закону (доопрацьований) про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади), внесений Президентом України 27.12.2019, реєстр. №2598 Сайт Верховної Ради України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=67644 (Дата звернення 22.ІІІ.2020)

Гончаренко О. (Де)централізація? Чим небезпечні зміни в Конституцію, запропоновані Зеленським. Українська правда. Інтернет-видання. URL: https://www.pravda. com.ua/columns/2019/12/20/7235436/ (Дата звернення 22.ІІІ.2020)

Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Конституційний договір між Верховною Радою України та Президентом України «Про основні засади організації та функціонування державної влади і місцевого самоврядування в Україні на період до прийняття нової Конституції України» від 8 червня 1995 р. Голос України. 1995. 10 червня.

Конституція (Основний Закон) України: Прийнята на позачерговій сьомій сесії Верховної Ради Української РСР дев’ятого скликання 20 квітня 1978 р. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/888-09?find=1&text= %D1%83%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B0 %D1%80 (дата звернення 22.ІІІ.2020)

Гречко О. О. Принцип єдності та цілісності державної території як гарантія унітарного характеру української держави. Право і Безпека: наук. журн.2014. № 4(55). С. 12–16.

Колісник В. Перспективи удосконалення державно-територіального устрою України: відновлення унітаризму чи перехід до федералізму? Права людини: інформ. бюл. Харк. правозахис. групи. 2014. № 10 (1-15 квітня). С. 6–9.

Кресіна І. О., Стойко О. М. Еволюція унітаризму в Україні: між консолідацією та консервацією. Право України. 2014. № 9. С. 45–52.

Курас І. Федерація чи унітарна держава? (Загальнонаціональні та регіональні державотворчі інтереси в сучасній Україні). Політика і час. 1993. № 6. С. 4–8.

Романюк О. І. Унітаризм VS федералізація: проблема державного устрою України в контексті конституційної реформи. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія: зб. наук. пр. НЮУ ім. Я. Мудрого. Харків: Право, 2014. 2014. № 3 (22). С.111–119.

Телешун С. О. Державний устрій України: проблеми теорії і практики: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра політ. наук: спец. 23.00.02 «Політичні інститути та процеси». Київ, 2000. 34 с.

Концепція нової Конституції України: Схвалена Постановою Верховної Ради Української РСР «Про Концепцію нової Конституції України» від 19 червня 1991 року № 1213-XII. Відомості Верховної Ради УРСР. 1991. № 35. ст. 466

Проект Конституції України, винесений Верховною Радою України на всенародне обговорення: Постанова Верховної Ради України від 1 липня 1992 року № 2525-XII. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 37. ст. 550

Концепція адміністративної реформи в Україні: Затверджена Указом Президента України від 22 липня 1998 року № 810/98. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/810/98?find=1&text=%D1%83% D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%80 #w13 (дата звернення 22.ІІІ.2020)

Концепція державної регіональної політики: Затверджена Указом Президента України від 25 травня 2001 року № 341/2001 Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/341/2001?find=1&text=%D1%83 %D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%80 #w13 (дата звернення 22.ІІІ.2020)

Закон України «Про засади державної регіональної політики» від 5 лютого 2015 року. Відомості Верховної Ради Укра- їни. 2015. № 13. ст. 90

Концепція державної мовної політики: Схвалена Указом Президента України від 15 лютого 2010 року № 161/2010. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1 61/2010?find=1&text=%D1%83%D0%BD%D 1%96%D1%82%D0%B0%D1%80 (дата звернення 22.ІІІ.2020)

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25 квітня 2019 року. Відомості Верховної Ради України. 2019. № 21. ст.81

Міщук В. В. Унітаризм як принцип державного устрою. Університетські наукові записки: Часопис Хмельницького університету управління та права. 2010. № 4/2010. С. 12–16.

Савчин М. В. Конституційне право України: підручник. Київ: Правова єдність, 2009. 1008 с.

Кушниренко А. Принцип унитаризма как форма государственного единства и базовая ценность конституционного строя Украины. Jurnalul juridic national: teorie şi practică. 2014. Nr. 6(10). Pp . 56–60.

Гетьман А. Б. Конституційно-правові засади адміністративно-територіального устрою України: дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Київ, 2013. 189 с.

Гречко О. О. Принципи територіального устрою України: конституційно-правовий аспект: дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Харків, 2018. 228 с.

Бондар М. Територія як конституційна цінність: поєднання публічно-владних та приватно-особистісних засад. Право України. 2014. № 9. С. 22–31.

Сысоева Е. А. Категория «территория» в правовой теории и практике законодательного регулирования федеративного устройства современной России: автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. юрид. наук: спец. 12.00.01 «Теория и история государства и права; История учений о праве и государстве». Ростов-на-Дону, 2006. С. 3.

Бабурин С. Н. Территория государства: Теоретико-правовые проблемы: автореф. дисс. на соискание учен. степени д-ра юрид. наук: спец. 12.00.01 «Теория права и государства; История права и государства; История правовых и политических учений». Москва, 1998. 50 с.

Волинець В. В. Функції сучасної держави: теоретико-правові проблеми: монографія. Київ: Логос, 2012. 512 с.

Лощихін О. М. Функції сучасної держави: нарис юридичної теорії: монографія. Київ: Логос, 2013. 228 с.

Шатіло В. А. Конституційний механізм державної влади в Україні: проблеми співвідношення організаційних структур і функцій: дис. на здобуття наук. ступеня д-ра юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Київ, 2018. 496 с.

Тихонов В. Манифест федерализма, или путь к демократическому государству. Луганск , 2004. С. 42. 64 с.

Реньов Є. В. Цінності конституційного ладу України та їх правова регламентація: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. юрид. наук: спец. 12.00.02 «Конституційне право; муніципальне право». Харків, 2017. 20 с.

Бузина О. Украина. Федерализм и антифедерасты. Олесь Бузина. Авторский сайт-сообщество. URL: https://buzina.org/ povtorenie/2465-federalism.html (дата звернення 22.ІІІ.2020).

Ветров В. Федеративная Украина – так ли страшен черт, как его малюют? Новости Украины. URL: https://from-ua.com/ eco/f0aa468b86251.html (дата звернення 22.ІІІ.2020).

Колесніченко В., Бортнік Р. Федеративна Україна: безальтернативна альтернатива розвитку Української держави. Голос України. 2009. № 194 (4694). 15 жовтня. С. 4–5.

Медведчук В. Доктринальна модель побудови федеративної держави: українська ретроспектива і сучасність. Право України. 2013. № 9. С. 289–305.

Мочалов А. Азбука федерализма. Лекция первая. Сайт Общественного движения «Украинский выбор – Право народа». URL: http://vybor.ua/video/federalization/ aleksandr-mochalov-azbuka-federalizmalekciya- pervaya.html (дата звернення 22.ІІІ.2020)

Мучник Г. Унитарная нетерпимость или федеративное добрососедство? Еженедельник 2000. URL: http://2000.net.ua/2000/ svoboda-slova/sotsium/81302 (дата звернення 22.ІІІ.2020)

Толочко П. Нам нужно федеративное государство. Сайт Общественного движения «Украинский выбор – Право народа». URL: http://vybor.ua/video/federalization/ nam-nujno-federativnoe-gosudarstvo.html (дата звернення 22.ІІІ.2020).

Published

2020-01-27

How to Cite

Батанов, О. В. (2020). CONSTITUTIONAL AND LEGAL REGULATION OF THE TERRITORIAL PUBLIC POWER IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF THE UNITARISM DOCTRINE. Expert: Paradigm of Law and Public Administration, (1(7), 46-63. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-1(7)-46-63

Issue

Section

PROBLEMS OF MODERN CONSTITUTIONALISM