CONSTITUTIONAL AND PROCEDURAL BASSES OF IMPLEMENTATION OF PEOPLE’S LEGISLATIVE INITIATIVES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-3(9)-30-45

Keywords:

constitutional and procedural principles, implementation, people’s legislative initiative, collecting signatures, voters.

Abstract

The article deals with constitutional and procedural basses of implementation of people’s legislative initiatives. It is stated that one of the highest manifestations of direct democracy in the state is the right of citizens to submit bills directly to parliament or directly submit them to a popular vote, which in constitutional law is commonly referred to as a people’s legislative initiative. In modern constitutional practice, the right of citizens to popular legislative initiative is provided in such countries as Albania, Argentina, Austria, Azerbaijan, Armenia, Belarus, Bolivia, Brazil, Burkina Faso, Cape Verde, Colombia, Costa Rica, Cuba, Dominican Republic, Ecuador, Finland, Georgia, Germany (only at the land level), Honduras, Italy, Kenya, Kyrgyzstan, Latvia, Lithuania, Liechtenstein, Marshall Islands, Mexico, Montenegro, Morocco, Netherlands, Nicaragua, Northern Macedonia, Palau, Peru, Philippines, Poland, Paraguay, Portugal, Russia (only at the level of the federation), Romania, San Marino, Serbia, Slovenia, Spain, Switzerland, Thailand, Togo, Uruguay, USA (only at the state level), Venezuela and Zambia. The author proposes to identify six stages of implementation of the people’s legislative initiative: 1) collecting signatures and sending the people’s legislative initiative to the representative body of public authority; 2) match the people’s legislative initiative legislative requirements 3) verification of signatures of voters who put forward the people’s legislative initiative; 4) public discussion of people’s legislative initiatives; 5) adoption of a legislative act that was carried in the manner of people’s legislative initiative; 6) the entry into force of the legislative act which had to be carried in the manner of people’s legislative initiative.

References

Бусол Е. Народная законодательная инициатива «народное вето» – разновидность отклоняющего референдума. Конституційна Асамблея. Бюлетень інформаційно-аналітичних матеріалів. 2013. № 9 (18). С. 6-14.

Васильев В.И. Прямая демократия: опыт Калифорнии. Государство и право. 1994. № 1. С. 116-124.

Законотворчість: участь громадськості у законодавчому процесі: Інформаційно-аналітичне дослідження / А.М. Євгеньєва, Ю.Г. Шкарлат; Програма сприяння Парламенту України. К.: Вид-во «Заповіт», 2008. 98 с.

Moore J.L. Elections A to Z / J.L. Moore. Washington, D.C.: Congressional Quarterly Inc., 1999. 560 p.

Руденко В.Н. Прямая демократия: модели правления, конституционно-правовые институты. Екатеринбург: УРО РАН, 2003. 476 с.

Посібник з питань партисипативної демократії (демократії участі) на місцевому рівні / Під редакцією Толкованова В.В. Київ: Крамар, 2011. 199 с.

Смук М.М. Народна законодавча ініціатива: конституційно-правовий аспект: автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.02: автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.02 / Ужгород, 2016. 20 с.

Средницька І.Ю. Народна законодавча ініціатива: зарубіжний досвід та перспективи запровадження в Україні : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.02 / Національний Університет «Одеська юридична академія». Одеса, 2016. 24 с.

Федоренко В.Л. Конституційне право України: Підручник. К.: Видавництво Ліра-К, 2016. 616 с.

Шаповал В.М. Конституційне право зарубіжних країн: Підручник / В.М. Ша- повал. К.: АртЕк, 1997. 264 с.

Шляхтун П.П. Конституційне право: словник термінів. К.: Либідь, 2005. 568 с.

Нестерович В.Ф. Конституційно-правові види народної правотворчої ініціативи. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Юридичні науки. 2016. Випуск 2. С. 62-65.

Нестерович В.Ф. Легітимація народної законодавчої ініціативи в Україні. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2016. № 3. С. 35-42.

Constitution of Argentina 1853 (reinst. 1983, rev. 1994). Constitute Project. URL: www.constituteproject.org/ constitution/Argentina_1994?lang=en. [in English].

Народна законодавча ініціатива як форма безпосередньої демократії: доцільність запровадження в Україні: Аналітична записка Національного інституту стратегічних досліджень. URL: http://www. niss.gov.ua/articles/1027.

Конституція України: прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.

Constitution of Liechtenstein 1921 (rev. 2011). Constitute Project. URL: https://www.constituteproject.org/constitution/Liechtenstein_2011?lang=en.[in English].

Constitution of Uruguay 1966 (reinst. 1985, rev. 2004). Constitute Project. URL: www.constituteproject.org/constitution/ Uruguay_2004?lang=en. [in English].

Constitution of Armenia 1995 (rev. 2015). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Armenia_2015?lang=en. [in English].

Constitution of Austria 1920 (reinst. 1945, rev. 2013). Constitute Project. URL: www.constituteproject.org/constitution/ Austria_2013?lang=en. [in English].

Constitution of Colombia 1991 (rev. 2015). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Colombia_2015?lang=en. [in English].

Constitution of Brazil 1988 (rev. 2017). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Brazil_2017?lang=en. [in English].

Constitution of Costa Rica 1949 (rev. 2015). Constitute Project. URL: www. constituteproject.org/constitution/Costa_ Rica_2015?lang=en. [in English].

Constitution of Dominican Republic 2015. Constitute Project. URL: www.constituteproject.org/constitution/ Dominican_Republic_2015?lang=en. [in English].

Constitution of Ecuador 2008 (rev. 2015). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Ecuador_2015?lang=en. [in English].

Constitution of Italy 1947 (rev. 2012). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Italy_2012?lang=en. [in English].

Constitution of Kyrgyzstan 2010 (rev. 2016). Constitute Project. URL: www. constituteproject.org/constitution/Kyrgyz_ Republic_2016?lang=en. [in English].

Constitution of Latvia 1922 (reinst. 1991, rev. 2016). Constitute Project. URL: https://www.constituteproject.org/ constitution/Latvia_2016?lang=en. [in English].

Constitution of Mexico 1917 (rev. 2015). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Mexico_2015?lang=en. [in English].

Constitution of Palau 1981 (rev. 1992). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Palau_1992?lang=en. [in English].

Constitution of Philippines 1987. Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Philippines_1987?lang=en ng=en. [in English].

Constitution of Spain 1978 (rev. 2011). Constitute Project. URL: www. c o n s t i t u t e p r o j e c t . o r g / c o n s t i t u t i o n / Spain_2011?lang=en. [in English].

Published

2020-06-24

How to Cite

Нестерович, В. Ф. (2020). CONSTITUTIONAL AND PROCEDURAL BASSES OF IMPLEMENTATION OF PEOPLE’S LEGISLATIVE INITIATIVES. Expert: Paradigm of Law and Public Administration, (3(9), 30-45. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-3(9)-30-45

Issue

Section

PROBLEMS OF MODERN CONSTITUTIONALISM