ІНСТИТУЦІЙНІ СКЛАДОВІ ФОРМУВАННЯ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД В УМОВАХ РЕФОРМИ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2018-2-2-9-17Ключові слова:
публічне управління, регіональне управління, реформа управління, місцевий розвиток, реформа децентралізації.Анотація
Досліджуються напрями реформування публічного управління регіональним і місцевим розвитком в Україні. Розкриті механізми і шляхи вдосконалення управління регіональним і місцевим розвитком в Україні. Виявлена інституційна складова формування об’єднаних територіальних громад в Україні. Розкриті питання реформи децентралізації. Зазначено, що станом на сьогодні Конституція України не передбачає існування такої адміністративно-територіальної одиниці, як об’єднана територіальна громада, що робить розвиток цих громад практично неможливим, оскільки вони вимушені функціонувати у статусі нині діючих сільських, селищних або міських рад. Іншою важливою проблемою, яка суттєво обмежує ефективність застосування формальних інституційних важелів у процесі розвитку об’єднаних територіальних громад на сучасному етапі децентралізації, є неузгодженість окремих регуляторних процедур і нормативно-правових актів, якими керуються органи місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад. Доведено, що децентралізація управління виступає однією з ключових реформ, які проводяться в Україні упродовж останніх років. Її основний сенс полягає у передачі значної частини адміністративних повноважень і фінансових ресурсів з центрального (урядового) щабля на рівень органів місцевого самоврядування. При цьому ключовим принципом здійснення децентралізації виступає принцип субсидіарності. Зазначається, що дані Концепції реформування передбачають перехід на нову децентралізовану модель організації державної та регіональної влади. Основним завданням таких Концепцій є аналіз актуальних проблем у сфері управління, визначення основних управлінських і правових підходів, організаційних, фінансових засад їх вирішення, узгодження у часі з реформуванням адміністративно-територіального устрою. Ключовим питанням Концепцій є обґрунтування пропозицій щодо забезпечення на регіональному та місцевому рівнях демократичної та ефективної організації управління, запровадження механізму оптимального самодостатнього функціонування суб’єктів місцевого самоврядування.
Посилання
Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики / Дуглас Норт [Пер. с англ.]. — М.: Начала, 1997. — 180 с.
“Інституційні важелі розвитку об’єднаних територіальних громад в умовах децентралізації управління”. Аналітична записка — h t t p : / / w w w. n i s s . g o v. u a / articles/2668/
Воротін В. Є. Шляхи модернізації механізмів і інструментів державного та регіонального управління в Україні: у 2 ч. / В. Є. Воротін // Регіональна політика: історія, політико-правові засади, архітектура, урбаністика (зб. наук. пр.). Вип. IV. Київ. Нац. ун-т будівництва і архітектури. — Київ: Бескиди, 2018. — Ч. 1. — С. 146–153.
Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні (схвале- на розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2014 р. № 333-р).
Воротін В. Є. Модернізація сфери освіти та науки як об’єкта державного управління: конкурентні переваги для України / В. Є. Воротін // Наукові записки Ін-ту законодавства Верховної Ради України. — 2017. — № 6. — С. 153–160.