АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗБУДОВИ ЕЛЕКТРОННОГО ВРЯДУВАННЯ

Автор(и)

  • Марія Володимирівна Міляєва ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0003-2502-0550

DOI:

https://doi.org/10.32689/2617-9660-2024-2(30)-39-45

Ключові слова:

електронне урядування, цифрові технології, національна безпека, інформаційне суспільство, електронний документообіг, інформаційно-телекомунікаційні технології, інформаційна безпека, цифрова держава, цифрова трансформація, електронні публічні послуги, застосунок «Дія», цифрові навички, правова політика, адміністративно-правове забезпечення, публічне управління, демократія, інформаційні технології, інновації, суспільство, електронні ресурси, персональні дані, безпека даних, публічна влада.

Анотація

Анотація. У статті визначені основні переваги надання електронних державних послуг: запобігання та протидія корупції шляхом відкритого доступу до електронних декларацій публічних управлінців усіх рівнів, доступ до державних органів осіб з особливими потребами, які мають фізичні обмеження у пересуванні та знаходженні у чергах, можливість дистанційного навчання публічних управлінців. Основними недоліками надання електронних державних послуг є нерівний доступ громадян до електронних державних послуг не лише через відсутність комп’ютера або смартфона, але і швидкісного інтернету або інтернету взагалі, ризики вчинення кіберзлочинів та атак на державні сервери тощо. Виокремлено перспективи імплементації світового прогресивного досвіду надання електронних державних послуг, що надали підстави для виокремлення таких рекомендацій, першочергово важливих, зокрема у процесі впровадження проєкту «Цифрова держава» в Україні: адаптувати нормативні акти для реалізації Законів України «Про електронні довірчі послуги» та «Про основні засади забезпечення кібербезпеки України»; закласти основи нормативного і технологічного регулювання для сфери електронної ідентифікації та створити умови легалізації нових технологій; переглянути і погодити списки і зміст електронних довірчих послуг; законодавчо чітко визначити необхідність електронного цифрового підпису як складової електронного документа при реалізації підходу «електронного врядування» та електронної демократії; підтримати постачальників електронних довірчих послуг державної форми власності незалежно від ринкових коливань і тенденцій; розробити узгоджений з європейськими партнерами та всіма зацікавленими сторонами новий план реалізації Стратегії кібербезпеки України. Узагальнено міжнародний досвід у галузі цифрової трансформації та його застосування в Україні. Визначено, що міжнародний досвід у галузі цифрової трансформації (розробка інфраструктури для обробки та обміну даними, розширення спектру електронних послуг, забезпечення кібербезпеки, розвиток інтероперабельності між системами, партнерство з громадськістю та приватним сектором, навчання та розвиток персоналу, вимірювання та оцінку результатів для забезпечення успішної цифрової трансформації) є корисним для України. Передові країни вже показали, як цифрові інновації можуть покращити публічне управління та надання послуг громадянам. Адаптація цього досвіду для українського контексту вимагатиме системної роботи, але це відкриє нові можливості для розвитку транспарентності та ефективності державного управління в Україні, в тому числі в умовах надзвичайних обставин, посилення безпекових викликів та загроз.

Посилання

Рощук М. Розвиток електронного урядування в Україні: правовий аспект забезпечення безпеки інформації. Безпека систем електронного урядування. 2018. Вип.1. № 24. С. 17–22.

Соловйов С. Г. та ін. Інформаційна складова державної політики та управління : монографія / за ред. Грицяк Н. В. Київ : К.І.С., 2015. С. 300–303.

Digital Europe Programme. URL: https://ec.europa. eu/digital-single-market/en/europe-investing-digital

Digital Public Administration factsheet 2020 Ukraine. URL: https://joinup.ec.europa.eu/sites/default/ files/inline-files/Digital_Public_Administration_ Factsheets_Ukraine_vFINAL_0.pdf

Digital transformation of public service delivery. URL: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/ government-at-a-glance-2017/digital-transformationof- public-service-delivery_gov_glance-2017-72-en;jses sionid=dEJrIlFbGnDLcefYiCgAYxNU.ip-10-240-5-68

Shcherbinina N. N. On the definition of electronic administrative regulation, European Journal of Law and Political Sciences, 2015. № 1. P. 3–5.

Shcherbinina N.N. On the foundational beginnings of activity of authorities in the provision of electronic government services to citizens, Science and Education: materials of the VI international research and practice conference, Munich – Germany, 2014. P. 206–209.

Семенець-Орлова І. Освіта для демократичного громадянства / освіта з прав людини як засіб формування культури громадянськості. Громадянські компетентності у професійній освіті державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування : збірник методичних матеріалів для системи підготовки та підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. К., 2016. С. 66–87.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-01

Як цитувати

Міляєва, М. В. (2024). АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗБУДОВИ ЕЛЕКТРОННОГО ВРЯДУВАННЯ. Експерт: парадигми юридичних наук і державного управління, (2(30), 39-45. https://doi.org/10.32689/2617-9660-2024-2(30)-39-45