ІННОВАЦІЙНЕ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ У ЦИФРОВУ ЕПОХУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.2.15

Ключові слова:

моральне виховання, цифрові технології, підлітки, кібергігієна, гейміфікація, критичне мислення, програмне забезпечення

Анотація

У сучасному суспільстві, що перебуває під сильним впливом цифрових технологій, особливої актуальності набуває питання морального й етичного виховання підлітків. Цифрове середовище, зокрема соціальні мережі, часто стає джерелом кібербулінгу, фейкових новин, фішингу, що негативно впливає на психоемоційний стан молоді.Метою цього дослідження є розробка програмного забезпечення, що сприятиме формуванню моральних орієнтирів у підлітків віком 12–17 років, з акцентом на розвиток критичного мислення, навичок цифрової безпеки та толерантності.Методологічно дослідження ґрунтується на поєднанні теоретичного аналізу наукової літератури та емпіричних методів, статистичних даних про рівень кіберзагроз та булінгу серед молоді. Також застосовано метод проєктування програмного продукту та його експериментальне впровадження в освітньому середовищі.Наукова новизна полягає у використанні гейміфікації та адаптивного навчання у форматі мобільного застосунку, інтерфейс якого наближений до соціальних мереж. Це дозволяє підліткам легше сприймати навчальний матеріал і застосовувати його в реальному житті.Результати дослідження показали ефективність запропонованого інструменту для виховання морально стійких і соціально відповідальних молодих людей. Програмний продукт отримав позитивні відгуки з боку освітніх установ, що свідчить про доцільність його подальшого масштабування.

Посилання

13% усіх дітей та підлітків віком 10–19 років мають психічні розлади. URL: https://nus.org.ua/2021/10/05/13-usih-ditej-ta-pidlitkiv-vikom-10-19-rokiv-mayut-psyhichni-rozlady-zvit-yunisef/ (дата звернення 29.05.2025).

В Україні зафіксували понад 200 випадків булінгу серед підлітків у 2024 році. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/ukrayini-zafiksuvali-ponad-200-vipadkiv-bulingu-1734604436.html (дата звернення 27.05.2025).

Гейміфікація в освіті як засіб підвищення її ефективності. URL: https://www.bestcleverslms.com/piznavalne/shcho-take-heymifikatsiya-v-osviti/ (дата звернення 10.06.2025).

Дія. Освіта. Онлайн-безпека. URL: https://osvita.diia.gov.ua/catalog/topic/online-security (дата звернення 06.06.2025).

Побиття 12-річної дівчинки у Білій Церкві: поліція встановила вже 10 учасників інциденту. URL: https://censor.net/ua/news/3531561/politsiya-rozpovila-novi-detali-pobyttya-12-richnoyi-divchynky-u-biliyi-tserkvi (дата звернення 29.05.2025).

Пометун О. І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ukrpj_2018_2_14 (дата звернення 01.06.2025).

Пометун О. І. Розвиток критичного мислення учнів засобами шкільного підручника історії. О. І. Пометун, Н. М. Гупан. Проблеми сучасного підручника. 2018. Вип. 20. С. 327–338. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=psp_2018_20_32 (дата звернення 01.06.2025).

Про кібербулінг: куди звертатися та як протидіяти. URL: https://vseosvita.ua/c/news/post/15707 (дата звернення 03.06.2025).

Спірін О. М. Інновації в освіті: нові підходи та технології. URL: https://vseosvita.ua/library/naukovo- metodychna-stattia-innovatsii-v-osviti-novi-pidkhody-ta-tekhnolohii-958448.html (дата звернення 08.06.2025).

У 2024 році понад 62% українців контактували з кіберзлочинцями. URL: https://dev.ua/news/kontaktuvaly-iz-kiberzlovmysnykamy?utm_source=tg&utm_medium=msg&utm_campaign=news_dev_ua_channel&utm_content=kiberzlovmysnykamy (дата звернення 27.05.2025).

Формування моральної культури учнів. URL: https://vseosvita.ua/blogs/formuvannia-moralnoi-kultury- uchniv-vo-sukhomlynskyi-pro-moralne-vykhovannia-85197.html (дата звернення 08.06.2025).

Як захистити дитину в інтернеті. URL: https://osvitoria.media/experience/yak-zahystyty-dytynu-v-interneti/ (дата звернення 06.06.2025).

Flutter framework. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Flutter (дата звернення 10.06.2025).

Livingstone S., Byrne J. Risks and opportunities of digital life for adolescents. URL: https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/eu-kids-online (дата звернення 03.06.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-23

Як цитувати

ЛУК’ЯНЧУК, Ю., & БОЙКО, Л. (2025). ІННОВАЦІЙНЕ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ ПІДЛІТКІВ У ЦИФРОВУ ЕПОХУ. Інформаційні технології та суспільство, (2 (17), 103-109. https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.2.15