INNOVATIVE SOFTWARE FOR DEVELOPING MORAL AND ETHICAL VALUES AMONG TEENAGERS IN THE DIGITAL AGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.2.15

Keywords:

moral education, digital technologies, teenagers, cyber hygiene, gamification, critical thinking, software

Abstract

In today’s society, which is deeply influenced by digital technologies, the issue of moral and ethical education of adolescents is gaining critical importance. The digital environment, particularly social media, often becomes a source of cyberbullying, fake news, and phishing, negatively impacting the emotional and psychological well-being of young people.The purpose of this study is to develop software aimed at fostering moral values in teenagers aged 12–17, with a focus on enhancing critical thinking, digital security skills, and tolerance.The methodology is based on a combination of theoretical analysis of relevant academic literature and empirical methods, including statistical data on the prevalence of cyber threats and bullying among adolescents. The study also employs design methods for software development and experimental testing within educational environments. The scientific novelty of the project lies in the application of gamification and adaptive learning techniques within a mobile application whose interface mimics familiar social media platforms. This approach makes the learning content more accessible and engaging for the target audience.The results demonstrate the effectiveness of the proposed digital tool in fostering moral resilience and social responsibility among youth. The application has received positive feedback from educational institutions, which confirms the feasibility of its further development and wider implementation.

References

13% усіх дітей та підлітків віком 10–19 років мають психічні розлади. URL: https://nus.org.ua/2021/10/05/13-usih-ditej-ta-pidlitkiv-vikom-10-19-rokiv-mayut-psyhichni-rozlady-zvit-yunisef/ (дата звернення 29.05.2025).

В Україні зафіксували понад 200 випадків булінгу серед підлітків у 2024 році. URL: https://www.rbc.ua/rus/news/ukrayini-zafiksuvali-ponad-200-vipadkiv-bulingu-1734604436.html (дата звернення 27.05.2025).

Гейміфікація в освіті як засіб підвищення її ефективності. URL: https://www.bestcleverslms.com/piznavalne/shcho-take-heymifikatsiya-v-osviti/ (дата звернення 10.06.2025).

Дія. Освіта. Онлайн-безпека. URL: https://osvita.diia.gov.ua/catalog/topic/online-security (дата звернення 06.06.2025).

Побиття 12-річної дівчинки у Білій Церкві: поліція встановила вже 10 учасників інциденту. URL: https://censor.net/ua/news/3531561/politsiya-rozpovila-novi-detali-pobyttya-12-richnoyi-divchynky-u-biliyi-tserkvi (дата звернення 29.05.2025).

Пометун О. І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ukrpj_2018_2_14 (дата звернення 01.06.2025).

Пометун О. І. Розвиток критичного мислення учнів засобами шкільного підручника історії. О. І. Пометун, Н. М. Гупан. Проблеми сучасного підручника. 2018. Вип. 20. С. 327–338. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=psp_2018_20_32 (дата звернення 01.06.2025).

Про кібербулінг: куди звертатися та як протидіяти. URL: https://vseosvita.ua/c/news/post/15707 (дата звернення 03.06.2025).

Спірін О. М. Інновації в освіті: нові підходи та технології. URL: https://vseosvita.ua/library/naukovo- metodychna-stattia-innovatsii-v-osviti-novi-pidkhody-ta-tekhnolohii-958448.html (дата звернення 08.06.2025).

У 2024 році понад 62% українців контактували з кіберзлочинцями. URL: https://dev.ua/news/kontaktuvaly-iz-kiberzlovmysnykamy?utm_source=tg&utm_medium=msg&utm_campaign=news_dev_ua_channel&utm_content=kiberzlovmysnykamy (дата звернення 27.05.2025).

Формування моральної культури учнів. URL: https://vseosvita.ua/blogs/formuvannia-moralnoi-kultury- uchniv-vo-sukhomlynskyi-pro-moralne-vykhovannia-85197.html (дата звернення 08.06.2025).

Як захистити дитину в інтернеті. URL: https://osvitoria.media/experience/yak-zahystyty-dytynu-v-interneti/ (дата звернення 06.06.2025).

Flutter framework. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Flutter (дата звернення 10.06.2025).

Livingstone S., Byrne J. Risks and opportunities of digital life for adolescents. URL: https://www.lse.ac.uk/media-and-communications/research/research-projects/eu-kids-online (дата звернення 03.06.2025).

Published

2025-09-23

How to Cite

ЛУК’ЯНЧУК, Ю., & БОЙКО, Л. (2025). INNOVATIVE SOFTWARE FOR DEVELOPING MORAL AND ETHICAL VALUES AMONG TEENAGERS IN THE DIGITAL AGE. Information Technology and Society, (2 (17), 103-109. https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.2.15