ОСОБЛИВОСТІ ОФЛАЙН-НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ МЕДИКО-СТОМАТОЛОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ІМФН МАУП В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-2-24

Ключові слова:

воєнний стан, медична освіта, стоматологія, офлайн-навчання, адаптивні стратегії

Анотація

Постановка проблеми. З початком повномасштабної війни в Україні вища медична освіта зазнала кардинальних змін. Стоматологічні факультети особливо потребують офлайн-підготовки, оскільки дистанційні формати не забезпечують набуття необхідного рівня клінічних навичок.Аналіз досліджень. За даними ВООЗ (2022), AMEE (2023) та WFME, безперервність клінічної практики є ключовою для якості медичної освіти навіть у кризових умовах. Вітчизняні роботи відзначають психоемоційне виснаження здобувачів вищої освіти та втрати матеріально-технічної бази.Мета. Виявлення та аналіз особливостей офлайн-навчання здобувачів вищої освіти стоматологічних факультетів під час воєнного стану.Матеріали і методи. Контент-аналіз документів МОН України та МОЗ України, онлайн-анкетування 212 студентів МАУП (2023–2024), фокус-групові інтерв’ю з 11 викладачами, міжінституційний аналіз, статистична обробка (SPSS v.25). Результати. Найпоширеніші бар’єри: логістика (64%), обмежений доступ до клінічної бази (64%), психоемоційне виснаження (51%), повітряні тривоги (60%), руйнування інфраструктури (48%). 72% студентів позитивно оцінили симуляційне навчання, але 51% визнали bedside-практику незамінною.Висновки. Офлайн-навчання є незамінним елементом у підготовці лікарів-стоматологів. Необхідно розвивати симуляційні центри, забезпечити фінансування безпечних кластерів та включати психоемоційну підтримку здобувачів вищої освіти.

Посилання

AMEE. Medical education in conflict zones: strategic policy brief. 2023.

Diasemidze E., Obidnyak V., Savchuk O., Taravneh Sh., Yakymenko R. Offline medical education in Ukraine during martial law: institutional challenges. Journal of Medical Education Studies. 2024.

European Commission. Health and education in crisis situations: analytical report. Brussels, 2023.

Міністерство освіти і науки України. Аналіз функціонування закладів вищої освіти в умовах воєнного стану. Київ, 2023.

Міністерство охорони здоров’я України. Методичні рекомендації щодо клінічної підготовки студентів медичних факультетів. Київ, 2023.

Українська асоціація медичної освіти. Рекомендації щодо клінічної підготовки в умовах надзвичайного стану. Київ, 2024.

WHO. Medical education in emergencies: maintaining quality in crisis. World Health Organization, 2022.

WFME. Standards in medical education under emergency conditions. 2022.

Кузнецова І.О. Психоемоційна стійкість студентів-медиків у кризових умовах. Медична освіта. 2023. №2(101). С. 34–40.

AMEE & WFME. Simulation training in medical education: global review. 2023.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-14

Як цитувати

ФЕДОСОВ, А., САВЧУК, О., & ЯКИМЕНКО, Р. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ОФЛАЙН-НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ МЕДИКО-СТОМАТОЛОГІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ ІМФН МАУП В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ. Сучасна медицина, фармація та психологічне здоров’я, (2(20), 163-164. https://doi.org/10.32689/2663-0672-2025-2-24

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають