RESEARCH OF CRISIS AND MOTIVATIVE CHARACTERISTICS OF PERSONALITY IN THE STRUCTURE OF STUDENTS ’SELF-EDUCATION COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.10

Keywords:

needs, motives, resources, crisis, personality, difficult life situations

Abstract

The article analyzes the basic approaches to the study of the crisis and identifies the features of this complex phenomenon in the life of the individual. The research is devoted to the problem of life crisis of the individual in the context of activation of own resources, which is relevant for psychology. The essence of motivation and its place in the structure of the psyche is determined. The forms of motives from the standpoint of psychodiagnostics are outlined. The purpose of the article is to deepen the theoretical understanding of the mechanisms and main determinants of life crisis from the standpoint of the motivator of activation of personal resources. In the process of work, an empirical study of motivational indicators was implemented, the research sample of which was made up of undergraduate students of the Izmail State University for the Humanities. 200 people took part in the experiment. Conclusions. The results of experimental study of motivational characteristics of personality in the structure of competence of students’ self-education using V. Milman’s method "Diagnosis of motivational structure of personality" are evidence that student respondents activate their motivational resources in the following order: first, communication; secondly, creative activity; thirdly, social status fourthly, social utility and fifthly, comfort and support of life support as a kind of manifestation of material values. The directions of further work in the circle of the outlined problems should be focused on the study of the peculiarities of the process of overcoming life crises in different age periods. In addition, the issue of development and testing of targeted methods and psychodiagnostic procedures is relevant, which will allow to study the mechanisms of awareness and choice of certain coping strategies and the dependence of these mechanisms on the development of components of self-awareness.

References

Абальмасова В., Абаніна Г. Проблема життєвих криз особистості середнього віку: правничий вісник Університету «Крок». Актуальні проблеми психології. 2021. С. 140–144.

Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии: лекции по введению в психотерапию для врачей, психологов и учителей. Москва, 2011. 240 с.

Ахмеров Р. А. Биографические кризисы личности: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. психол. наук. Москва, 1994. 18 с.

Василюк Ф. Е. Жизненный мир и кризис: типологический анализ критических ситуаций. Психологический журнал. 1995. С. 90–101.

Байєр О. О. Життєві кризи особистості : навч. посібник. Дніпропетровськ : Дніпропетр. нац. ун-т, 2010. 244 с.

Божович Л. И. Психическое развитие школьника и его воспитание. Москва: Знание, 1979. 96 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. Москва : Педагогика, 1984. 504 c.

Гроф С. Психология будущего. Уроки современных исследований сознания. Москва : АСТ, 2001. 464 с.

Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Москва : Прогресс, 1996. 344 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессионального развития : учебное пособие. Москва : Академия, 2006. 240 с.

Ильин Е. П. Эмоции и чувства. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 752 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность : учеб. пособие. Москва : Политиздат, 1977. 304 с.

Линдеманн Э. Клиника острого горя. Психология эмоций : тексты. Москва, 1984. С. 212–220.

Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика. Одесса : Аспект, 2005. 334 с.

Маслоу А. Мотивация и личность: перевод с английского. Санкт-Петербург: Евразия, 1999. 478 с.

Родіна Н. В. Дослідженя психології ортобіозу людини : колективна монографія. Київ : видавництво Ліра-К, 2021. 234 с.

Ромек В. Г. Психологическая помощь в кризисных ситуациях. СПб. : Речь, 2005. 256 с.

Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. Москва : Педагогика, 2003. 456 с.

Титаренко Т. М. Життєва криза очима психолога. Київ : Агропромвидав України, 1998. С. 8–68.

Фрейд З. Введение в психоанализ: лекции. Москва : Азбука-Аттикус, 2011. 480 с.

Чуйко Г., Комісарик М. Проблема життєвих криз особистості у психології : психологічний журнал, 2019. С. 41–55.

Чуйко Г. Криза сенсу як переломний момент життя людини. Проблеми сучасної психології : психологічний журнал, 2019. С. 405–428.

Юнг К. Г. Критика психоанализа. Санкт-Петербург : Академический проект, 2000. 304 с.

Якобсон П. Жизненный кризис в экзистенциальной перспективе: могут ли травма и кризис рассматриваться как помощь в личном развитии. Бирштонас-Вильнюс, 2005. С. 101–112.

Caplan G. Principles of preventive psychiatry. New York, London : Basis Books Inc., 1964. 304 p.

Seligman M.E.P. Learned optimism. New York : Pocket books, 1998. 336 p.

Maddi S.R., Khoshaba D.M. Resilience at work: How to succeed no matter what life throws at you. New York : AMACOM, 1984. 240 p.

Luthar SS, Cicchetti D, Becker B. The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 2000. Р. 543–562.

Published

2022-05-12

How to Cite

ПРОДАНОВА, О. (2022). RESEARCH OF CRISIS AND MOTIVATIVE CHARACTERISTICS OF PERSONALITY IN THE STRUCTURE OF STUDENTS ’SELF-EDUCATION COMPETENCE. Scientific Works of Interregional Academy of Personnel Management. Psychology, (4 (53), 57-63. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.10