ДОСЛІДЖЕННЯ КРИЗИ ТА МОТИВАЦІЙНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ОСОБИСТОСТІ У СТРУКТУРІ КОМПЕТЕНЦІЇ САМООСВІТИ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.10

Ключові слова:

потреби, мотиви, ресурси, криза, особистість, складні життєві ситуації

Анотація

У статті проаналізовано базові підходи щодо вивчення кризи та визначено особливості перебігу цього складного явища в житті особистості. Дослідження присвячено актуальній для психології проблематиці життєвого кризового стану особистості у контексті активації власних ресурсів. Визначено сутність мотивації та її місце в структурі психіки. Окреслено форми мотивів з позиції психодіагностики. Мета дослідження – поглибити теоретичні уявлення щодо механізмів та основних детермінант життєвої кризи з позиції мотиватора активації ресурсів особистості. В процесі роботи реалізовано емпіричне дослідження мотиваційних показників, дослідницьку вибірку якого склали студенти бакалавріату Ізмаїльського державного гуманітарного університету. В експерименті взяло участь 64 особи. Висновки. Результати експериментального дослідження мотиваційних характеристик особистості у структурі компетенції самоосвіти студентів із застосуванням методики В. Мільмана «Діагностика мотиваційної структури особистості» є свідченням того, що студенти-респонденти свої мотиваційні ресурси активізують за черговістю наступних щаблів: по-перше, спілкування; по-друге, творча активність; по-третє, соціальний статус по-четверте, суспільна корисність та по-п’яте, комфорт та підтримка життєзабезпечення як певного роду прояв матеріальних цінностей. Напрямки подальшої роботи в колі окресленої проблематики має бути зорієнтовано на дослідження особливостей процесу подолання життєвих криз в різних вікових періодах. Крім цього, актуальним є питання розробки та апробації цільових методичних прийомів та психодіагностичних процедур, котрі нададуть змогу вивчити механізми усвідомлення та вибору певних стратегій подолання та залежність цих механізмів від розвитку складових самосвідомості.

Посилання

Абальмасова В., Абаніна Г. Проблема життєвих криз особистості середнього віку: правничий вісник Університету «Крок». Актуальні проблеми психології. 2021. С. 140–144.

Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии: лекции по введению в психотерапию для врачей, психологов и учителей. Москва, 2011. 240 с.

Ахмеров Р. А. Биографические кризисы личности: автореф. дис. на соискание ученой степени канд. психол. наук. Москва, 1994. 18 с.

Василюк Ф. Е. Жизненный мир и кризис: типологический анализ критических ситуаций. Психологический журнал. 1995. С. 90–101.

Байєр О. О. Життєві кризи особистості : навч. посібник. Дніпропетровськ : Дніпропетр. нац. ун-т, 2010. 244 с.

Божович Л. И. Психическое развитие школьника и его воспитание. Москва: Знание, 1979. 96 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6 т. Москва : Педагогика, 1984. 504 c.

Гроф С. Психология будущего. Уроки современных исследований сознания. Москва : АСТ, 2001. 464 с.

Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Москва : Прогресс, 1996. 344 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессионального развития : учебное пособие. Москва : Академия, 2006. 240 с.

Ильин Е. П. Эмоции и чувства. Санкт-Петербург: Питер, 2001. 752 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность : учеб. пособие. Москва : Политиздат, 1977. 304 с.

Линдеманн Э. Клиника острого горя. Психология эмоций : тексты. Москва, 1984. С. 212–220.

Лушин П. В. Личностные изменения как процесс: теория и практика. Одесса : Аспект, 2005. 334 с.

Маслоу А. Мотивация и личность: перевод с английского. Санкт-Петербург: Евразия, 1999. 478 с.

Родіна Н. В. Дослідженя психології ортобіозу людини : колективна монографія. Київ : видавництво Ліра-К, 2021. 234 с.

Ромек В. Г. Психологическая помощь в кризисных ситуациях. СПб. : Речь, 2005. 256 с.

Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. Москва : Педагогика, 2003. 456 с.

Титаренко Т. М. Життєва криза очима психолога. Київ : Агропромвидав України, 1998. С. 8–68.

Фрейд З. Введение в психоанализ: лекции. Москва : Азбука-Аттикус, 2011. 480 с.

Чуйко Г., Комісарик М. Проблема життєвих криз особистості у психології : психологічний журнал, 2019. С. 41–55.

Чуйко Г. Криза сенсу як переломний момент життя людини. Проблеми сучасної психології : психологічний журнал, 2019. С. 405–428.

Юнг К. Г. Критика психоанализа. Санкт-Петербург : Академический проект, 2000. 304 с.

Якобсон П. Жизненный кризис в экзистенциальной перспективе: могут ли травма и кризис рассматриваться как помощь в личном развитии. Бирштонас-Вильнюс, 2005. С. 101–112.

Caplan G. Principles of preventive psychiatry. New York, London : Basis Books Inc., 1964. 304 p.

Seligman M.E.P. Learned optimism. New York : Pocket books, 1998. 336 p.

Maddi S.R., Khoshaba D.M. Resilience at work: How to succeed no matter what life throws at you. New York : AMACOM, 1984. 240 p.

Luthar SS, Cicchetti D, Becker B. The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development. 2000. Р. 543–562.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-12

Як цитувати

ПРОДАНОВА, О. (2022). ДОСЛІДЖЕННЯ КРИЗИ ТА МОТИВАЦІЙНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ОСОБИСТОСТІ У СТРУКТУРІ КОМПЕТЕНЦІЇ САМООСВІТИ СТУДЕНТІВ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (4 (53), 57-63. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.10