HUMAN CAPITAL AND A NEW TREND OF ITS DEVELOPMENT IN THE EDUCATIONAL SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2023-3(36)-1Keywords:
ideology of eco-people centrism, human capital, best human qualities, digital diagnosis of qualities, factor-criterion quality measurement, self-knowledge of one’s own self, culture of system management of education based on final results.Abstract
Abstract. The relevance of the problem of improving human capital is revealed in three aspects: on the planetary, national, and personal levels. This is connected, first of all, with the need to divert humanity from the threats of climatic, social, and informational catastrophes (as well as pandemics), the occurrence and approach of which depends on human activity. The usefulness of any activity, in turn, determines the corresponding human qualities, among which the best ones stand out. The authors attribute the peculiarity of the latter to two organically interdependent consequences of each person’s behavior: in their own interests and at the same time in the interests of society and even humanity. At the same time, «one’s interests» are considered as the satisfaction of a higher need – the need for self-realization of the individual in all spheres of life (but with the obligatory consideration of the interests of other people). To determine the specific best human qualities, the technology of sociological survey was used from the standpoint of «consumers» at different levels: personal, national and planetary. Two key qualities are singled out from all the best, which include analytical and cognitive activity (APA) and universal morality (ZLM). The first ensures the formation of the need for continuous development through continuous updating and assimilation of knowledge and skills at the reflexive level. The second is the basis for other best human qualities, including humanity, benevolence, loyalty, tolerance (non-conflict), responsibility, ability to work in a team, etc. The technological essence of the formation of the best human qualities in the education system based on the digitalization of the educational process in educational institutions with the help of factor-criterion qualimetry from the field of fuzzy mathematics is revealed. It is emphasized that all of the above in its totality determines the New Strategy for the improvement of human capital in the interests of both an individual and society and all of humanity. This strategy is implemented thanks to the implementation of effective management in the education system by displacing the current culture of administrative pressure (KAT). Its gradual replacement with the system management culture (SMS) according to the final results is carried out through measurements of these results and their interpretation in the form of certain indices. It is the positive dynamics of these indices that determines the resulting educational activity. The situation is considered, when there are certain threats to the development and even the existence of humanity today, the removal of which will depend on the ability of education to fulfill its purpose in terms of improving human capital. The main technological directions of such improvement are proposed through the formation of better human qualities within the framework of new humanism, which is connected with the promotion of self-realization of the individual simultaneously in the interests of society and humanity.
References
Печчеи Аурелио. Человеческие качества. Київ: Прогрес, 1980. 302 с.
Щекин Г.В. Утро тысячелетия… Каким будет вечер? Персонал, № 10, 2001.
Інтерв’ю з Богданом Гаврилишиним. Нація має майбутнє, якщо є план на завтра, Віче, 2016, № 1-2. С. 28–29.
Гейтс Білл. Як відвернути кліматичну катастрофу. Де ми зараз і що нам робити далі. Пер. з англ. Юлія Костюк. К.: Лабораторія, 2021. 240 с.
Куан Ю. Лі. Із третього світу в перший. Історія Сингапуру: 1965–2000. Пер. з англ. Є. Сагайдака. К: Видавнича група КМ-БУКС, 2016. 760 с.
Харарі Ювал Ной. Людина розумна. Історія людства від минулого до майбутнього/ 3-е видання, виправлене. Пер. з англ. Я. Лебеденка. Харків: «Клуб сімейного дозвілля», 2020. 543 с.
Шваб Клаус. Четвертая промышленная революция, Київ, 2016. 172 с.
Дагого Олтрейд. Нове мислення. Від Айнштайна до штучного інтелекту: наука і технології, що змінили наш світ. Пер. з англ. І. Возняка. Х.: Віват, 2021. 368 с.
Скотт Гелловей. Посткорона. Від кризи до нових можливостей. Пер. з англ. А. Акуленко. К.: Видавнича група КМ-БУКС, 2021. 240 с.
Скотт Кауфман. За межами піраміди потреб. Новий погляд на самореалізацію. Пер. з англ. Анна Марховська. К: Лабораторія, 2021. 400 с.
Елісон Г., Блеквілл Р.Д., Вайн Е. Куан Ю. Лі. Роздуми великого лідера про майбутнє Китаю, США та світу. Пер. з англ. О. Лобастової. К.: Вид. група КМ – БУКС, 2018. 224 с.
Помиткін Е.О. Духовний потенціал особистості: психологічна діагностика, актуалізація та розвиток; посібник. К. «Внутрішній світ», 2015. 144 с.
Дмитренко Г.А., Головач Н.В., Згалат-Лозинська Л.О. Стратегія розвитку людства. Новий гуманізм в освіті; науково публіцистичне видання / За заг. ред. Г.А. Дмитренка. К.: ДКС-Центр, 2021. 258 с.
Кваліметрія в управлінні: гуманістичний контекст; навч. посібник / Г.А. Дмитренко, О.Л. Ануфрієва, Т.І. Бурлаєнко, В.В. Медведь. Житомир: Видавець О.О. Євенок, 2016. 336 с.
Головач Н.В., Дмитренко Г.А. Системне формування нового покоління нації: гуманістичний контекст. Монографія. К.: ДКС – Центр, 2019. 352 с.
Драккер Питер Ф. Управление, нацеленное на результат. Київ, 1994. 200 с.
Системна модернізація державного управління в Україні: гуманістичний контекст: колективна монографія. За заг. ред. Г. А. Дмитренка. К.: ДКС-Центр, 2020. 512 с.
Семенець-Орлова, І. А. Сучасні тенденції управління актуальними освітніми змінами на прикладі зарубіжного досвіду. Університетські наукові записки, 2014. (1), 219–226.
Семенець-Орлова, І. А. Державне управління освітніми змінами: наукові категорії, методологія та актуальна проблематика досліджень на основі досвіду України та США. Університетські наукові записки, 2015. (1), 302–311.
Семенець-Орлова, І. А. Результативне лідерство в процесі управління освітніми змінами. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Серія: Державне управління, 2015. (4), 107–112.
Cеменець-Орлова, І. А. Нормативно-правове забезпечення освітніх змін в Україні. Теорія та практика державного управління, 2017. (3), 91–100.
Semenets-Orlova, I. Osvita dlya demokraty’chnogo gromadyanstva/osvita z prav lyudy’ny’yak zasib formuvannya kul’tury’gromadyans’ kosti [Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education as a means of forming of the culture of citizenship]. Civic competences in vocational education of civil servants and local government officials, 2016. 66–87.
Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Tereshchuk, O., Denisova, L., Nestor, V., & Sadovyi, S. Special Aspects of Educational Managers’ Administrative Activity under Conditions of Distance Learning. Journal of Curriculum and Teaching, 2022. 11(1), 286–297.
Semenets-Orlova, I. А. Public management of educational changes: problems and contraditions. Аспекти публічного управління, 2016. 4(4-5), 5–11.
Semenets-Orlova, I. A. Derzhavne upravlinnia osvitnimy zminamy v Ukraini: teoretychni zasady [Public Administration of Educational Change in Ukraine: Theoretical Foundations]. Kyiv: USTON, 2018.
Strigul, M., Khomeriki, O., Yahodzinskyi, S., Romanenko, Y., Semenets-Orlova, I., & Lyasota, L. Peculiarities of development and dynamics of economism and the commercialization of Ukrainian higher education. 2019.