PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE SOCIAL TEACHER AS A PRIORITY FOR SUCCESSFUL PROFESSIONAL SELF-FULFILLMENT

Authors

Keywords:

education,competence, professional competence, social teacher, category, professionalism

Abstract

The category “professional competence of social pedagogue” is analyzed in modern domestic and foreign researches and introduction of a competent approach in the system of professional training of future social pedagogues. The transition to a competent approach in education means reorienting the content from the process to the result of education, and the result of the formation of professional competence is the ability of a specialist to meet the dynamic conditions and demands of the labor market. The system of professional training of social educators involves the unity, interdependence and continuity of the system functioning and structural components, which is a prerequisite for the professional-personal formation of a specialist, supplementing and deepening vocational training, ensuring the possibility of lifelong learning, the transition of a specialist to a new, higher level of professional competence, variation and possibilities of intensification of these transitions.

References

Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України [гол. ред. В. Г. Кре- мінь]. — К. : Юрінком Інтер, 2008. — 1040 с.

Поліщук В. А. Теорія і методика про- фесійної підготовки соціальних пе- дагогів в умовах неперервної освіти: дис. … д-ра пед. наук : спец. 13.00.04 / В. А. Поліщук. — Тернопіль, 2006. — 454 с.

Інтеграція виховних впливів су- спільства в сучасному освітньому се- редовищі : монографія / Н. М. Чер- нуха; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шев- ченка. — Луганськ : Альма-матер, 2006. — 302 c.

Карпенко О. Професійна підго- товка соціальних працівників в умовах університетської освіти: науково-методичний та організацій- но-технологічний аспекти : [моно- графія] / О. Карпенко. — К. : Коло ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгомано- ва, 2007. — 374 c.

Гончаренко С. У. Український педа- гогічний словник / С. У. Гончарен- ко. — К. : Либідь, 1997. — 376 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / [Н. М. Бібік, Л. С. Ва- щенко, О. І. Локшина, О. В. Овча- рук, Л. І. Паращенко] ; за заг. ред. О. В. Овчарук. — К. : К.І.С., 2004. — 112 с.

Хуторский А. В. Ключевые компе- тенции как компонент личностно- ориентированного образования / А. В. Хуторский // Народное обра- зование. — 2003. — № 2. — С. 55–61. 8. Національний освітній глосарій: вища освіта / [авт.-уклад.: І. І. Ба- бин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш та ін.]; за ред. Д. В. Табачника і В. Г. Кременя. — К. : ТОВ “Вид. дім “Плеяди”, 2011. — 100 с.

Рудь М. В. Формування професійної компетентності майбутніх соціаль- них педагогів у системі професійної підготовки у ВНЗ / М. В. Рудь // Вісн. ЛНУ ім. Тараса Шевченка. — 2010. — № 9 (196). — С. 266–272.

Зимняя И. А. Ключевые компетент- ности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя. — М., 2004. — 42 с.

Шевченко Г. П. Концептуальна сут- ність компетентнісного підходу: європейський вимір / Г. П. Шевчен- ко // Реалізація компетентнісного підходу у вищій школі України: ма- теріали методологічного семінару. — К. : Пед. думка, 2009. — С. 121–130.

Тараненко І. Розвиток життєвої ком- петентності та соціальної інтеграції: досвід європейських країн // Кроки до компетентності та інтеграції у суспільство; за ред. І. Єрмакова. — К.: Контекст, 2000. — 336 с.

Гук О. Ф. Формування естетичної культури студентів вищих навчаль- них закладів / О. Ф. Гук // Науковий вісник Мелітопольського державно- го педагогічного університету: зб. наук. ст.; редкол. І. П. Аносов (голов. ред.) та ін. — Mелітополь: Меліто- поль, 2011. — Вип. 7. — C. 98–103. — (Серія: Педагогіка).

Карпова Л. Г. Формування про- фесійної компетентності вчите- ля загальноосвітньої школи: дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04 / Л. Г. Карпова. — Харківський держ. ун-т ім. Г. С. Сковороди. — Харків, 2004. — 295 с.

Докторович М. О. Професійна ком- петентність соціального педагога / М. О. Докторович // Вісн. Глухів- ського ДПУ. — 2010. — Вип. 15. — С. 64–69.

Кузь В. Г. Вища школа і система ком- петенцій педагога / В. Кузь // Реалі- зація європейського досвіду компе- тентнісного підходу у вищій школі України: матеріали методологічного семінару. — К. : Пед. думка, 2009. — С. 282–288.

Published

2017-11-23

How to Cite

Співак , Я. . . (2017). PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE SOCIAL TEACHER AS A PRIORITY FOR SUCCESSFUL PROFESSIONAL SELF-FULFILLMENT. Public Management, (5 (10), 259-268. Retrieved from http://journals.maup.com.ua/index.php/public-management/article/view/583

Issue

Section

Статті