ELEMENT “PRICE” IN THE PUBLIC MARKETING COMPLEX
Keywords:
price, public marketing, 4P’s model, marketing mixAbstract
The article is devoted to research of theoretical and practical questions of formation of the element “price” in the complex of public marketing. The article defines categories of “marketing complex”, examines the evolution of its development. The article contains an analysis of the main areas of development of the concept of a marketing complex. It is shown that a more relevant approach to the concept of a marketing complex in public administration is to transform its understanding from the 4P’s model into the 4C’s model. The relationship between models of the 4P’s and 4C’s marketing complex is presented in detail. The results of the analysis of the price policy of subjects of public marketing are made.
References
Котлер Ф., Ли Н. Маркетинг для го- сударственных и общественных ор- ганизаций. — СПб.: Питер, 2008. — 376 с.
Комплекс маркетингу [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://marketopedia.ru/6-kompl
Багиев Г. Л., Тарасевич В. М. Марке- тинг: учеб. для вузов. — 3-е изд. — СПб.: Питер, 2010. — 576 с.
Serrat O. Marketing in the Public Sector [Електронний ресурс]. — Ре- жим доступу: www.adb.org/documents/information/knowledge-solutions/marketing-in-the-public-sector.pdf, accessed on August 22, 2010
Дроб’язко І. М. Можливості викори- стання маркетингових технологій у діяльності органів місцевого само- врядування [Електронний ресурс] / І. М. Дроб’язко // Держ. буд-во. — 2007. — № 1 (2). — Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/DeBu_2007_1(2)__29.pdf
Lauterborn R. New Marketing Litany: Four Ps Passé: C-Words Take Over // Advertising Age. — 1990. — Vol. 61. — № 4. — Р. 26.
Gilmore A. Services Marketing and Management, Gateshead: Sage Publications Ltd., 2003. — 216 р.
Kaplan A. M., Haenlein M. The increasing importance of public marketing: Explanations, applications and limits of marketing within public administration // European Management Journal. — 2009. — Vol. 27. — № 3. — P. 197–212.
Армстронг Г., Котлер Ф. Введение в маркетинг [Текст] / Гари Армстронг, Филип Котлер. — 8-е изд. — М.; СПб.; К.: Вильямс, 2007. — 824 с.
Price / AMA Dictionary [Електрон- ний ресурс]. — Режим доступу: https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=P
Багиев Г. Л., Тарасевич В. М., Анн Х. Маркетинг: учебник. — СПб.: Питер, 2001. — 718 с.
Григорчук Т. В. Маркетинг. Частина друга: навч. посіб. для дист. навч. — К.: Ун-т “Україна”, 2007. — 380 с.
Примак Т. О. Маркетинг: навч. по- сіб. — К.: МАУП, 2004. — 228 с.
Гумессон Э. Маркетинг услуг / в кн.: Энциклопедия / [под ред. М. Бейке- ра]. — СПб.: Питер, 2002. — С. 833– 858.
Государственное управление и по- литика: учеб. пособие / [под ред. Л. В. Сморгунова]. — СПб.: Изд-во С.-Петербург. ун-та, 2002. — 564 с.
Андреев С. Н., Мельниченко Л. Н. Основы некоммерческого марке- тинга для политических партий, властных структур, некоммерческих организаций, физических лиц. — М.: Прогресс-Традиция, 2000. — 255 с.
Ромат Є. В. Маркетинг у держав- ному управлінні // Маркетинг в Україні. — 2003. — № 4. — С. 32–35.
Madill J. J. Marketing in government // Optimum. — 1998. — Vol. 28. — Р. 9–18.
Щербакова Н. Модель функ- ціонування державних органів влади у сфері надання державних послуг суб’єктам господарюван- ня [Електронний ресурс] // Дер- жавне управління: удоскона- лення та розвиток. — 2010. — № 1.
Public Good [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу: http://www.investopedia.com/terms/p/publicgood.asp#ixzz4irIc6VKC
Cowen Tyler. Public Goods [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.econlib.org/library/Enc/PublicGoods.html