OSINT, ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ КОНТРОЛЮ ЗА ЛОБІСТСЬКОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В КОНТЕКСТІ ДЕРЖАВНОЇ БЕЗПЕКИ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4(6)-201-208Ключові слова:
розвідка, відкриті джерела, інформація з відкритих джерел, збір розвідданих, OSINT, державна безпека, лобізм, Національна рада України з питань регулювання лобізму.Анотація
Статтю присвячено дослідженню механізму отримання розвідувальної інформації з відкритих джерел (OSINT), як перспективного інструменту контролю за лобістською діяльністю в контексті державної безпеки. Автором проаналізовано як вітчизняні так і зарубіжні підходи до розуміння процесу отримання розвідувальної інформації з відкритих джерел та запропоновано власне визначення OSINT. Окрему увагу присвячено класифікації джерел, які можуть бути використані у OSINT. З огляду на те, що в Україні набуває дедалі більшої актуальності потреба регулювання лобізму, автором запропоновано створення Національної ради України з питань регулювання лобізму (НРУРЛ), як колегіального органу, орієнтованого на захист національних інтересів України та реалізацію державної безпеки. У процесі дослідження визначено переваги OSINT для використання у процесі наглядової діяльності Національної ради України з питань регулювання лобізму. До таких віднесено: економію часу та ресурсів шляхом первинного збору інформації з відкритих джерел щодо діяльності суб’єктів лобіювання; можливість надання керівництву країни якісної аналітичної інформації про потенційно небезпечну діяльність суб’єктів лобіювання; можливість оприлюднення отриманої шляхом застосування OSINT інформації про порушення, здійснені суб’єктами лобіювання в процесі їх діяльності, з огляду на відкритий характер такої інформації (що дозволить відбивати інформаційні атаки недобросовісних лобістів та відкидати звинувачення у деспотії НРУРЛ). Додатково ефективність OSINT для НРУРЛ буде обумовлено тим, що до складу НРУРЛ входять фахівці з різних галузей знань та сфер діяльності. На переконання автора, активне використання OSINT у діяльності НРУРЛ має стати запорукою ефективності регулювання лобізму в Україні, особливо у контексті державної безпеки.
Посилання
Пащенко Т. П. Гібридна війна та соціальні мережі. Інформаційний вимір гібридної війни: досвід України: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Київ: НУОУ, 2017. С. 62-65.
Минько О. В. Використання технологій OSINT для отримання розвідувальної інформації / О. В. Минько, О. Ю. Іохов, В. Т. Оленченко, К. В. Власов // Системи управління, навігації та зв’язку. 2016. Вип. 4. С. 81-84.
Ржевська Н.Ф. Розвідка відкритих джерел (OPEN SOURCE INTELLIGENCE) Ржевська Н. Ф., Кожушко О. О. Розвідка відкритих джерел. URL: http://ena. l p . e d u . u a / b i t s t r e a m / n t b / 1 9 2 3 2 / 1 / 5 3 - Rzhevska-257-261.pdf.
Доронин А. И. Бизнес-разведка / А.И. Доронин. 2-е изд., перераб. и доп. М., Ось-89, 2003. 384 с. URL: http://www. fb2book.com/?kniga=6313&strn=1&cht=1
Heather J. Williams, Ilana Blum. Defining Second Generation Open Source Intelligence (OSINT) for the Defense Enterprise https://www.rand.org/pubs/ research_reports/RR1964.html
National defense authorization act for fiscal year 2006. URL: http://www.dod. gov/dodgc/olc/docs/PL109-163.pdf
Open source intelligence (Headquarters, Department of the Army) URL: https://fas.org/irp/doddir/army/fmi2- 22-9.pdf
Open Source Intelligence (OSINT): Issues for Congress, December 5, 2007. URL: www.fas.org/sgp/crs/intel/RL34270.pdf
NATO Open Source Intelligence Handbook, November 2001. URL: http://www. oss.net/dynamaster/file_archive/030201/ca5 fb66734f540fbb4f8f6ef759b258c/NATO%20 OSINT%20Handbook%20v1.2%20-%20 Jan%202002.pdf
Правове регулювання лобіювання в Україні: проблеми та перспективи: матеріали круглого столу (Київ, 24 квіт. 2019р.) / [ред..кол.: Мищак І. М., Тєлькінєна Т. Е., Яровой Т. С.] Київ, «Видавницьво Людмила». 2019. 104 с.