РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ ТА ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ВІКОВІ ТА ПАТОПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Валентина ОЛІЙНИК Хмельницький інститут ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0000-1148-3800
  • Леонід БІЛИЙ Хмельницький інститут ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0006-7445-1981
  • Інна ШЕПЕЛЬ Хмельницький інститут ПрАТ «ВНЗ «Міжрегіональна Академія управління персоналом» https://orcid.org/0009-0001-6904-4162

DOI:

https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.11

Ключові слова:

психічне здоров’я, розвиток особистості, онтогенез, вікові кризи, деструктивна поведінка, патопсихологія, підлітковий вік, психопрофілактика, освітнє середовище, емоційне благополуччя

Анотація

У статті проаналізовано психічне здоров’я як фундаментальний чинник гармонійного розвитку особистості протягом усього онтогенезу. Розкрито психічне здоров’я не лише як відсутність психічних розладів, а як динамічну, багатокомпонентну систему, що формується під впливом як внутрішніх, так і зовнішніх чинників. Особлива увага приділена віковим особливостям становлення ментального благополуччя, зокрема динаміці емоційного стану в підлітковому віці – періоді, що вирізняється високою вразливістю, емоційною нестабільністю та схильністю до ризикованої поведінки. Проаналізовано вплив соціального середовища на формування психічного здоров’я, зокрема роль сім’ї, шкільного колективу, групи однолітків і сучасного інформаційного простору. Наголошено на важливості індивідуально-психологічних ресурсів особистості, таких як стресостійкість, емоційна зрілість, рівень самооцінки, здатність до саморегуляції. Виокремлено чинники ризику, що можуть призвести до розвитку патопсихологічних порушень, зокрема депресивних станів, тривожності, агресивної або аутоагресивної поведінки, соціальної ізоляції тощо. Окремий акцент зроблено на превентивних аспектах – важливості психопрофілактики, ранньої діагностики деструктивних змін у поведінці, психологічної підтримки та розвитку навичок емоційної саморегуляції. Представлено результати емпіричного дослідження, проведеного серед учнів старших класів, які виявили високий рівень емоційної напруги, часті перепади настрою, труднощі у побудові соціальних контактів, а також схильність до ризикованих форм поведінки. Отримані дані підтверджують актуальність проблеми та необхідність системного підходу до підтримки психічного здоров’я молоді. Запропоновано низку практичних психопрофілактичних заходів, серед яких – впровадження програм емоційного навчання, регулярне психологічне тестування, створення безпечного та підтримувального освітнього клімату. Підкреслюється важлива роль навчальних закладів, родинного мікросередовища та державної політики у формуванні культури піклування про ментальне здоров’я, що має стати пріоритетом у сучасному суспільстві.

Посилання

Антипін Є., Савченко Ю. Фактори психічного здоров’я дітей дошкільного віку в період вікової кризи. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Зб. наук. пр. № 42 (2). 2024. С. 95–101.

Євтушенко І. В. Психологічне здоров’я: поняття, критерії та рівні. Вісник післядипломної освіти. Вип. 25(54) Серія «Соціальні та поведінкові науки»; Серія «Управління та адміністрування». 2023. С. 56–69.

Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, 2022. 52 с.

Міхеєва Л. В. Психічне здоров’я дітей в умовах війни. Особистість та суспільство в цифрову еру: психологічний вимір (до 25-річчя Національного університету «Одеська юридична академія» та 175-річчя Одеської школи права) : матер. ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Одеса, 24 черв. 2022 р.).

Нац. ун-т «Одес. юрид. акад.», каф-ра психології. Одеса: Національний університет «Одеська юридична академія», 2022. С.152–156. URL: https://hdl.handle.net/11300/18037 (дата звернення: 22.08.2025р.).

Павлик Н. Структура й критерії психологічного здоров’я особистості. Психологія і особистість. № 1(21). 2022. С. 34–59.

Проблеми психічного здоров’я у часі війни: Зб. наук. пр. [за матер. регіон. студент.-викл. наук.- практ. інтернет-конф.]. Ред. колегія: К. Гавриловська, І. Загурська, Г. Пирог, Ю. Дем’янчук. Житомир, Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2025. 143 с.

Психічне здоров’я особистості: підручник для вищих навчальних закладів. С.Д. Максименко, Я.В. Руденко, А.М. Кушнєрьова, В.М. Невмержицький. Київ: «Вид-во Людмила», 2021. 438 с.

G. Arslan, K. Allen. Exploring the association between coronavirus stress, meaning in life, psychological flexibility, and subjective well‐being. Submitted for publication, 2020.

Stoliarchuk O., Serhieienkova O., Khrypko S. Real and Virtual Space of Life Activities of Ukrainian Adolescents in War Conditions. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. 22(6). P. 611–619.

Savchuk B., Borys, U., Sholohon L. et al. Emotional Intelligence аs a Factor of Preserving Mental Health and Adaptation of Student Youth to Crisis Situations. Wiadomości Lekarskie. 2022. 75 (12). P. 3018–3024.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-01

Як цитувати

ОЛІЙНИК, В., БІЛИЙ, Л., & ШЕПЕЛЬ, І. (2025). РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ ТА ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ВІКОВІ ТА ПАТОПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія, (2 (67), 74-80. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.11