КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСВІТЯН В СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ
DOI:
https://doi.org/10.32689/maup.psych.2025.2.12Ключові слова:
копінг-стратегії, педагогічні працівники, складні життєві обставини, когнітивна гнучкість, стресостійкістьАнотація
У статті досліджуються копінг-стратегії поведінки як ключовий психологічний ресурс забезпечення стресостійкості та збереження психічного здоров’я педагогічних працівників у складних життєвих обставинах. Визначено сутність феномену копінг-стратегій та їх типи. Окреслено явище та види складних життєвих обставин. Визначено з якими складними життєвими обставинами зіткнулись педагогічні працівники в умовах війни в Україні. Вибірку склали 215 педагогічних працівників загальноосвітніх, професійно-технічних та закладів вищої освіти з різних регіонів України. Емпірично встановлено проведні копінг-стратегії освітян, рівень когнітивної гнучкості та стійкості до стресу. Представлено результати емпіричного аналізу взаємозв’язків між рівнем когнітивної гнучкості, стійкістю до стресу та копінг-стратегіями поведінки педагогічних працівників. Виявлено, що високий рівень когнітивної гнучкості асоціюється з підвищеним використанням проблемно- та соціально-орієнтованих копінг-стратегій, що може свідчити про більшу здатність таких осіб адаптивно реагувати на стресові ситуації. Водночас середній рівень гнучкості пов’язаний з емоційно- та соціально-орієнтованими копінгами, тоді як при низькій когнітивній гнучкості спостерігається тенденція до використання копінгу уникнення. Аналогічно, високий рівень стійкості до стресу позитивно корелює з проблемно- та емоційно-орієнтованим копінгом, що вказує на ефективніші способи подолання труднощів у стресостійких людей. Натомість низький рівень стресостійкості супроводжується соціально-орієнтованим копінгом і копінгом уникнення. Обґрунтовано практичні рекомендації щодо розвитку гнучкості, емоційної регуляції та свідомого вибору ефективних копінг-стратегій серед педагогів.
Посилання
Карамушка Л. М., Снігур Ю. С. Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій : монографія. К.: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2024. 188 с.
Boczkowska М. Resilience a strategie radzenia sobie ze stresem u nauczycieli szkół podstawowych. Studia z Teorii Wychowania. 2022. № 4 (41)). рр. 173–191.
Emeljanovas А., Sabaliauskas S., Mežienė B., Istomina N. The relationships between teachers’ emotional health and stress coping. Front Psychol. 2023. № 20 (14). 1276431.
Kazlauskienė А., Nasvytien D., Sakadolskis Е. Linking supportive school leadership and teacher resilience: The mediating role of job resources. Sec. Leadership in Education. 2022. № 7. рр. 1–17.
Ponomarenko Т., Spivak L., Khomchuk О., Tsypnniatova І. Professional burnout among english language female teachers in ukrainian general secondary schools: do war time matter?. Conhecimento & Diversidade, Niterói. 2024. №16 (43). pp. 176–191.
Resilience interventions do work’ – why coping strategies should be a staple of education. The Guardian. URL: https://www.theguardian.com/society/2024/nov/24/resilience-interventions-do-work-why-copingstrategies-should-be-a-staple-of-education?utm_source=chatgpt.com
Vicente de Vera GarcíaM. I., Inés Gabari Gambarte M.Resilience as a protective factor of chronic stress in teachers. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education. 2019. № 9 (3). рр. 159–175.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.