ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ КАДРОВОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-17-2-174-187Ключові слова:
державна кадрова політика, державне управління, публічне управління, механізми державного управління, освіта України, вища освіта України, державна кадрова політика у сфері освітиАнотація
Досліджено особливості реалізації кадрової політики держави у сфері освіти як цілеспрямованої стратегічної діяльності держави, пов’яза- ної з плануванням та прогнозуванням формування професійного розвитку та раціонального використання кадрів у сфері освіти, визначенням цілей і пріоритетів кадрової діяльності та державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою. Аргументовано, що це також й складова стратегії держави з формування й раціонального використання кадрового потенціалу суспільства.
Показано, що структура державної кадрової політики у сфері освіти, як і структура державної кадрової політики загалом, базується на принципах, включає суб’єкти, об’єкти, механізми формування та реалізації. Основні принципи державної кадрової політики у сфері освіти — це соціальна спра- ведливість, комплексність та послідовність її проведення; збалансованість суспільних інтересів та інтересів окремих суспільних груп; професіоналізм; збалансованість представництва досвідчених та молодих працівників з ураху- ванням гендерної рівності; відповідальність держави за створення передумов для реалізації життєво важливих інтересів людини, реалізації громадянами права на освіту і працю; взаємоповага у відносинах між особою та державою, працівником та роботодавцем; партнерство держави і недержавного сектору; безперервність навчання.
Зокрема, принципами державної кадрової політики у сфері освіти пропо- нується розглядати сформульовані на основі зарубіжного та вітчизняного досвіду правила, які покладені в основу діяльності суб’єктів з формування й реалізації кадрової політики держави — органів державної влади та міс- цевого самоврядування, відомств, установ, організацій, підприємств у сфері освіти.
Неефективність державної кадрової політики спричинює суттєвий роз- рив між вимогами роботодавців та рівнем освіти в Україні. Також визначено, що масовість вищої освіти зумовлює необхідність оптимізації державного замовлення відповідно до реальних потреб національної економіки.
Посилання
Державна кадрова політика в Укра- їні: стан, проблеми та перспекти- ви розвитку: наук. доп. [авт. кол. : Ю. В. Ковбасюк, К. О. Ващенко, Ю. П. Сурмін та ін. ]. — К.: НАДУ, 2012. — 72 с. 2. Зубчик О. А. Адміністративна ефек- тивність як фактор підвищення конкурентоспроможності краї- ни. Публічне врядування в Укра- їні: стан, виклики та перспективи розвитку / Матеріали щоріч. Все- укр. наук.-практ. конф. за міжнар. участю, присвяч. 100-річчю держ. служби в Україні (Київ, 25 трав. 2018 р.) : у 5 т. / за заг. ред. В. С. Куйбіди, М. М. Білинської, О. М. Петроє. — К.: НАДУ, 2018. — Т. 2. — 156 с.
Білинська М. М., Сороко В. М., Чми- га В. О. Стратегія державної кадро- вої політики України: цілі та шляхи реалізації: навч.-метод. матеріали. — К., 2013. — 52 с.
Бобрицька В. І. Європейські виміри державної кадрової політики Укра- їни у підготовці працівників для системи освіти // Вісн. Нац. авіацій- ного ун-ту. Серія: Педагогіка. Пси- хологія: зб. наук. пр. — Вип. 1(6). — К., 2015. — С. 30–35.
Витко Т. Ю. Державна кадрова по- літика України: сутність, сучасний стан і перспективи розвитку. Теорія та практика державного управ- ління і місцевого самоврядування. 2016. № 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2016_1_5 (дата звер- нення: 25.01.2019).
Ковбасюк Ю. В. Державна кадрова політика: проблеми та шляхи реа- лізації. Стратегія державної кадро- вої політики — основа модернізації країни / Матеріали Всеукр. наук.- практ. конф. за міжнар. участю, Київ, 31 трав. 2012 р.: 15-річчя галузі науки “Державне управління”. — К.: НАДУ, 2012. — С. 3–5.
Про Стратегію державної кадрової політики на 2012–2020 роки: Указ Президента України від 01.02.2012 р. № 45/2012 [Електронний ресурс]. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/45/2012 (дата звернення: 25.01.2019).
Концепція розвитку освіти Укра- їни на 2015–2025 роки — презентація проекту. Профспілка праців- ників освіти і науки України. URL: https://pon.org.ua/novyny/3549-koncepciya-rozvitku-osviti-ukrayinina-2015-2025.html (дата звернення: 16.01.2019).
Гусак І. В. Аналіз державної кадрової політики в галузі освіти // Ефек- тивність державного управління. — 2013. — Вип. 36. — С. 294–304.
Огаренко В. М. Державне регулюван- ня діяльності вищих навчальних за- кладів на ринку освітніх послуг: мо- нографія. — К.: НАДУ, 2005. —328 с.
Каленюк І. С., Гонта О. І., Вербо- вий М. П., Холявко Н. І. Інтеграція вищої освіти України в європейський та світовий освітній простір: економічний вимір: монографія. [За заг. ред. І. С. Каленюк]. — Чернігів: РВК “Деснянська правда”, 2011. — 165 с.
Зубчик О. А. Адміністративна ефек- тивність як фактор підвищення конкурентоспроможності країни. Публічне врядування в Україні: стан, виклики та перспективи роз- витку. [матеріали щоріч. Всеукр. на- ук.-практ. конф. за міжнар. участю, присвяч. 100-річчю держ. служби в Україні (Київ, 25 трав. 2018 р.) : у 5 т. / за заг. ред. В. С. Куйбіди, М. М. Білинської, О. М. Петроє]. — К.: НАДУ, 2018. — Т. 2. — 156 с.
Про затвердження Національ- ної рамки кваліфікацій: Постано- ва Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. URL: https://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/paran12#n12 (дата звернення: 25.01.2019).
Статистична інформація. Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 25.01.2019).