КЛАСИЧНИЙ СУД ПРИСЯЖНИХ МОЖЕ ЗАПРАЦЮВАТИ В УКРАЇНІ З 2021 РОКУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-1(7)-132-140Ключові слова:
кримінальні справи, цивільні справи, інститут присяжних, недовіра населення до судів.Анотація
Конституцією України закріплюється, що народ безпосередньо бере участь у здійсненні правосуддя через присяжних. Принцип їхньої роботи досі спирається на радянську практику. Для формального виконання цієї норми Конституції суд народних засідателів у 2012 році було перейменовано на суд присяжних, але фактично цей інститут не є судом присяжних у класичному розумінні. Таким чином, в Україні передбачена участь присяжних в окремих категоріях справ у кримінальному та цивільному процесах. Кримінальне провадження судом присяжних є альтернативою його розгляду професійними суддями і може здійснюватися лише за клопотанням обвинуваченого щодо певної категорії злочинів. При цьому присяжні разом із суддями вирішують майже усі питання судочинства. Визначено, що навіть у тих кримінальних справах, де присяжні беруть участь, не зафіксовано їхньої активної участі у судовому процесі. У ході аналізу не було виявлено жодної окремої думки присяжного, що свідчить про те, що присяжні повністю погоджуються із рішеннями, проекти яких готуються професійним суддею. Проведений незалежними громадськими організаціями аналіз показує, що у переважній більшості кримінальних справ, де потенційно міг бути суд присяжних, розгляд здійснювався колегію суддів без участі присяжних. Лише відносно кожного сьомого обвинуваченого розгляд здійснювався за участі присяжних. Сьогодні українські суди – лідери антирейтингу недовіри серед громадян. Дослідження свідчать, що люди розчаровані судовою системою. Запровадження реального суду присяжних змінить судовий процес зсередини та дозволить зміцнити довіру населення. Зазначено, що за клопотанням обвинуваченого у кримінальному провадженні в суді першої інстанції щодо злочинів, за вчинення яких передбачено довічне позбавлення волі, правосуддя може здійснюватися судом присяжних у складі двох професійних суддів та трьох присяжних. Однак такий підхід суттєво обмежує участь народу у кримінальному провадженні, як за колом справ, де можуть брати участь представники народу, так і за закріпленою моделлю суду присяжних, яка по суті є судовим розглядом з народними засідателями, і не є власне судом присяжних.
Посилання
«Інститут присяжних: міжнародний досвід», Інформаційна довідка, підготовлена Європейським інформаційно-дослідницьким центром на запит народного депутата України, http://euinfocenter.rada. gov.ua/uploads/documents/29341.pdf
Types of Juries, United States Courts, https://www.uscourts.gov/services-forms/ jury-service/types-juries.
Романенко Є. О. Другий етап судової реформи в Україні//Публічне урядування: збірник. –№ 3 (13) – травень 2018. –Київ: ДП “Видавничий дім “Персонал”, 2018. –с.188-198.
Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення участі громадян у здійсненні правосуддя» http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=67835
Проект закону про внесення змін до закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо удосконалення порядку формування списку присяжних №2709 від 02.01.2020 http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/ zweb2/webproc4_1?pf3511=67834