УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЯК ПРОЕКТНО ОРІЄНТОВАНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-6(12)-218-232Ключові слова:
заклад професійної освіти, модель, освітні послуги, персонал, проектно орієнтована організація, управління.Анотація
Актуальність. Ефективна діяльність закладу професійної освіти в ринкових умовах потребує реалізації нової моделі управління, яка базується на проектному менеджменті організацій. Використання керівництвом та управлінським персоналом технології проектного менеджменту надає можливості закладу професійної освіти зайняти успішне місце на ринку освітніх послуг і задовольнити запити споживачів. Усе зазначене потребує удосконалення системи управління закладом професійної освіти як проектно орієнтованою організацією. Мета: здійснити наукове обґрунтування нової моделі управління закладом професійної освіти як проектно орієнтованою організацією в контексті розвитку управлінського персоналу. Методи: Обґрунтованість отриманих висновків і результатів спирається на використання загальних методів пізнання: діалектичний і порівняльний аналіз. Діалектичний метод використовувався при вивченні теоретико-методологічних підходів до управління закладом професійної освіти в ринкових умовах. Абстрактно-теоретичний метод використовувався для теоретичних узагальнень і формулювання висновків. Системний аналіз дозволив сформулювати модель управління закладом професійної освіти як проектно орієнтованою організацією. Інформаційною основою роботи є наукові монографії та статті вітчизняних і закордонних дослідників з питань управління закладами професійної освіти та менеджменту організацій, нормативно-правові документи в сфері професійної освіти. Результати: розкрито істотні характеристики моделі управління закладом професійної освіти як проектно орієнтованою організацією, визначено її характерні риси, основні форми, стадії, методи та умови, що забезпечує можливість не тільки та не стільки пропозиції максимально можливого для закладу професійної освіти спектра освітніх послуг, скільки можливість маневру, швидкого реагування на запити споживачів. Висновки: за допомогою нової моделі управління закладом професійної освіти відбувається організаційне проектування, яке має стати інструментом розвитку управлінського персоналу.
Посилання
Верховна Рада України. Законодавство України, 2017. Закон України «Про освіту» від 5 вересня 2017 року № 2145- VIII. [online] (Останнє оновлення 02 квітня 2020) Доступно: <https://zakon.rada.gov. ua/laws/show/2145-19> [Дата звернення 10 Квітень 2020].
Мармаза, О., І., 2017. Менеджмент освітньої організації. Харків: ТОВ «Щедра садиба».
Мескон, М., X., Альберт, М., Хедоури, Ф., 1992. Основы менеджмента. Пер. с англ. Москва: Дело.
Міністерство освіти і науки України, 2018. Проект Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту». [online] (Останнє оновлення 10 лютого 2020) Доступно: <https://mon.gov.ua/ua/ news/mon-proponuye-do-gromadskogoobgovorennya- proekt-zakonu-ukrayini-proprofesijnu- profesijno-tehnichnu-osvitu> [Дата звернення 16 квітень 2020].
Ничкало, Н.Г., 2018. Перспективи розвитку освіти дорослих в Україні (післямова). Концептуальні засади розвитку освіти дорослих: світовий досвід, українські реалії і перспективи. Зб. наук. статей [кол. авторів]. Київ: Знання України, с. 602-606.
Радкевич, В. О., Пуховська, Л. П., Бородієнко, О. В. та ін., 2018. Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід. Житомир: Полісся.
Рябова, З., В., Єрмоленко, А., Б., Махиня, Т., А., та ін., 2017. Проектний менеджмент для інноваційного розвитку освітніх організацій України. Київ: НАПН України, ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», КультурКонтакт Австрія.
Скібіцький, О., М., 2006. Стратегічний менеджмент. К.: Центр навчальної літератури.
Федоров, В., Д., 2004. Менеджмент закладу освіти, менеджер закладу освіти: психологічні засади. Кам’янець-Подільський: АбеткаНОВА.