ЛОГОС І МІФОС. ФІЛОСОФІЯ ІСТОРІЇ ГЕГЕЛЯ І ТЕОРІЯ КОЛЕКТИВНОГО НЕСВІДОМОГО: СПРОБА СИНТЕЗУ В КОНТЕКСТІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-2224-2019-18-3-350-361Ключові слова:
діалектичне протиріччя, філософія історії, Міфос, Логос, діалектичний і розумовий розум, генокоди національних культурАнотація
Конкретизовано філософію історії Гегеля на базі теорії колек- тивного несвідомого К. Г. Юнга і його послідовників. Ключовою категорі- єю, що зв’язує ці теорії, є поняття народного духу, оскільки, згідно з теорі- єю Гегеля, Світовий дух (загальне) розвивається через народні (особливе). Для з’ясування основного протиріччя історичного розвитку розглядається структура діалектичного протиріччя Гегеля. У всесвітньо-історичному про- цесі головним є протиріччя між Логосом (ідеями) і міфосом (колективне несвідоме, народні духи). Абсолютизація загального, Логосу, в марксиз- мі або буржуазному глобальному лібералізмі веде до втрати національної ідентичності та соціальної катастрофи. Своєю чергою, абсолютизація мі- фосу, що лежить в основі різних фашистських і расистських теорій, веде до національної ізоляції і стагнації. Міфологія історії, заснована не на понят- ті (Розумі), а на архетипах і міфах — це шлях в історичну безвихідь. Тому тільки суперечлива, діалектична єдність Логосу і Міфосу веде народи до сталого розвитку. Не національна самоізоляція і винятковість, і не розчи- нення в глобальних світових процесах, а розвиток на основі національних архетипів і цінностях в тісній співпраці з іншими країнами. Таким чином, світогляд, який вбачає у протиріччях джерело розвитку, має стати затребу- ваним. Цим світоглядом є конкретизована на сучасному науковому мате- ріалі філософія діалектичного розуму Г. Гегеля, згідно з яким, “хто розум- но дивиться на світ, на того і світ дивиться розумно”. Навпаки, панівний нині розумовий розум, що розділяє світ на частини, не може зрозуміти діалектичної розумності світу і занурює його в нісенітницю. Саме в цьому полягає витік появи популярних політологічних теорій “хаосу”, “турбулент- ності” та ін.
Посилання
Фаритов В. Т. Философский и психологический дискурс о духе (Г. В. Ф. Гегель и К. Г. Юнг: сравни- тельное исследование) / Ф. Т. Фа- ритов // Философия и культура. — 2015. — № 2. — С. 251–259.
Mills Jon. Hegel on the Unconscious Soul / Jon Mills // Science et Espri. — 2000. — № 52 (3). — Р. 321–340.
Сайт журнала “Dream Work” [Элек- тронный ресурс]. — Режим доступа: http://dreamwork.org.ua
Plotnitsky Arkady. In the Shadow of Hegel: Complementarity, History, and the Unconscious / Arkady Plotnitsky — Publisher : University Press of Florida, 1993. — 536 p.
Mills Jon. The Unconscious Abyss: Hegel’s Anticipation of Psychoanalysis / Mills Jon. — Publisher : SUNY Press, 2002. — 281 p.
Kelly M. Sean. Individuation and the Absolute: Hegel, Jung, and the Path Toward Wholeness / M. Kelly. — Publisher : Paulist Pr., 1993. — 212 p.
Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия фило- софских наук. Т. 1 / Г. В. Ф. Гегель. — М. : Мысль, 1975. — 452 с.
Brauer Oscar Daniel. Dialektik der Zeit : Unters, zu Hegels Metaphysik d. Weltgeschichte / Oscar Daniel Brauer. — Stuttgart : frommannholzboog, 1982. — 207 s.
Гегель Г. В. Ф. Наука логики. Т. 1 / Г. В. Ф. Гегель. — М. : Мысль, 1972. — 375 с.
Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия фило- софских наук. Т. 3 / Г. В. Ф. Гегель. — М. : Мысль, 1977. — 471 с.
Гегель Г. В. Ф. Философия истории / Г. В. Ф. Гегель. Собр. соч. Т. 8. — М.– Л. : ГСЭИ, 1935. — 472 с.
Durand Gilbert. Les structures anthropologiques de l’imaginaire: Introduction à l’archétypologie générale / Gilbert Durand. — Mass Market Paperback, 1985. — 536 p.
Sayt televideniya “Tsar'grad” [Элек- тронный ресурс]. — Режим доступа : https://tsargrad.tv/articles/aleksandr-dugin-my-dvigaemsjak-postroeniju-gosudarstva-platona_37941