LAW OF UKRAINE ON ADMINISTRATIVE PROCEDURE
DOI:
https://doi.org/10.32689/2617-9660-2020-5(11)-131-145Keywords:
realization of human rights. principle, legal procedure, administrative procedure, administrative process.Abstract
At the present stage of development of Ukrainian society, the place and role of the state need to be re-evaluated. In particular, the Constitution of Ukraine proclaims the main duty of the state to affirm and ensure human and civil rights and freedoms, and establishes the principle according to which these rights and freedoms and their guarantees determine the content and direction of state activity (Article 3 of the Constitution of Ukraine). The provisions of the Constitution of Ukraine stipulate that everyone has the right to send individual or collective written appeals or personally apply to public authorities, local governments and officials of these bodies, which are obliged to consider the appeal and give a reasoned response within the statutory period (Article 40). Public authorities and local governments, their officials are obliged to act only on the basis, within the powers and in the manner prescribed by the Constitution and laws of Ukraine (part two of Article 19). Ukraine must guarantee everyone the right to an impartial, fair resolution of their case within a reasonable period of time. This right should include: the right of the person to be heard before any individual decision is taken which may adversely affect him or her; the right of every person to access the materials of the case concerning him; obligations of administrative bodies to substantiate their decisions, etc. These rights of the individual should be enshrined in law and apply to all executive and local governments, their officials and other entities that are authorized by law to exercise governmental functions. The administrative legislation of Ukraine needs to be radically updated, which should result in the introduction of a new ideology of the functioning of executive and local governments, their officials and other entities authorized by law to exercise governmental functions. Thus, the draft law is aimed at implementing the provisions of the Constitution of Ukraine and fulfilling the tasks of administrative reform in Ukraine, which should become a «general» legal act that will introduce a qualitatively new level of legislation, their officials and other entities that are authorized by law to exercise power management functions, and the protection of the rights and legitimate interests of individuals and legal entities in relations with the state.
References
Галіцина Н. В. Адміністративна процедура як інститут адміністративного процесу / Н. В. Галіцина // Форум права. – 2010. – № 4. – С. 163-177.
Адміністративні процедури і адміністративне судочинство в Німеччині : збірник матеріалів. – К.: Німецький фонд міжнародного правового співробітництва, 2006. – 180 с.
Школик А.М. Адміністративна процедура та її співвідношення з суміжними поняттями / А.М. Школик // Вісник Львівського університету. Серія «Юридична». – 2014. – № 59. – С. 185–193.
Концепція адміністративної ре- форми в Україні. Затверджено Указом Президента України від 22 липня 1998 року № 810/980 // Офіційний вісник України. – 1999. -- № 21. – с. 32.
Барциц И. Н. Административные процедуры: перспективы правовой регламентации и «чувство меры» / И. Н. Барциц // Вопросы государственного и муниципального управления. – 2008. – № 1. – С. 124-142.
A Short Etymological Dictionary of modern English // Eric Partridge / Taylor&FranciseLibrary – London and New York. – 2006. – 4218 р. 7. Мотрук Т. В. Поняття адміністративної процедури у співвідношенні до поняття адміністративного процесу / Т. В. Мотрук // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – 2017. – Випуск 42. – С. 186-189. – (Серія : Право).
Адміністративний процес: основні підходи до розуміння / М. В. Лошицький, С. О. Короєд // Держава і право. – 2012. – Вип. 55. – С. 236-242.
Загальне адміністративне право як ідея врегулювання: основні засади та завдання систематики адміністративного права / Ебергард Шмідт-Ассманн; [пер. з нім. Г. Рижков, І. Сойко, А. Баканов]; відп. ред. О. Сироїд. – 2-ге вид., перероблене та доповнене. – К.: «К.І.С.», 2009. – 552 с.
Резолюція Комітету Міністрів Ради Європи (77) 31 про захист особи відносно актів адміністративних органів від 28.09.1977. URL: http://ruh.znaimo.com.ua/ index12807.html?page=57
Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень від11.03.1980. URL:http://pravo.org.ua/files/zarub_zakon / Rec_1991. pdf
Рекомендація Комітету Міністрів Ради Європи №R(87) 16 щодо адміністративних процедур, які зачіпають велику кількість осіб від 17.09.1987 / Адміністративна процедура та адміністративні послуги. Зарубіжний досвід і пропозиції для України / Автор-упорядник В.П.Тимощук. К.: Факт, 2003. 496 с.
Коломоєць Т.О., Гаджиєва Ш.Н. Кодекс як джерело адміністративно-процедурного права України: пріоритети розробки в умовах сучасних правотворчих процесів. Актуальні проблеми держави і права. 2014. Вип. 74. С. 137–148.
Публічне адміністрування в умовах змін та перетворень: проблеми організації та правового забезпечення : зб. наук. пр. за матеріалами ІV Міжнар. наук.‑практ. конф. (м. Харків, 9–10 квіт. 2020 р.) / Нац. юрид. ун-т ім. Ярослава Мудрого ; [відп. за вип.: Н. П. Матюхіна, Г. А. Гончаренко, М. С. Ковтун, С. А. Федчишин]. – Харків : Право, 2020. – 522 с.
Проект Закону про адміністративну процедуру. №3475 від 14.05.2020 Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=68834
Романенко Е.А. Жукова И.В. Генезис коммуникационного развития в условиях политическо-общественных трансформацій. – «Қазақстандағы PR және БАҚ. Ғылыми еңбеқтер жинағы», 2019. – № 18 2019. – С. 68-75.